کد خبر: ۲۱۳۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تریبون های عمومی که باید فرا حزبی باشند

از توصیه فراجناحی خاتمی تا تخریب روحانی در نماز جمعه امروز تهران

تریبون های عمومی و متعلق به نظام و مردم می بایست از هر گونه رویکردهای طیفی و جناحی بدور باشند، چرا که قرار نیست سرمایه نظام و ملت خرج اغراض و اهداف این طیف و آن طیف شده و امکانات و پتانسیل های نظام و مردم در راستای منافع نحله و جریانی خاص هزینه شود ، بلکه قرار بوده که این احزاب و جریانات و چهره های سیاسی باشند که خود را هزینه رشد و ارتقا و اعتلای منافع ملی، منویات نظام و مطالبات مردمی کنند
سرویس سیاسی خرداد/ امین داودی نیا: تریبون های عمومی و متعلق به نظام و مردم می بایست از هر گونه رویکردهای طیفی و جناحی بدور باشند، چرا که قرار نیست سرمایه نظام و ملت خرج اغراض و اهداف این طیف و آن طیف شده و  امکانات و پتانسیل های نظام و مردم در راستای منافع نحله و جریانی خاص هزینه شود ، بلکه قرار بوده که این احزاب و جریانات و چهره های سیاسی باشند که خود را هزینه رشد و ارتقا و اعتلای منافع ملی، منویات نظام و مطالبات مردمی کنند و اگر قرار باشد رویه معکوس حکمفرما گردد، آسیب های بسیاری به کشور وارد آمده و شان و اعتبار تریبون های ملی و فرا جناحی مخدوش شده و کارکرد و کارایی خود را از دست می دهند.

به گزارش خرداد؛ این لزوم پرهیز از رویکردهای طیفی و جناحی برای حفظ شان و مرتبه جایگاه های ملی و تریبون های عمومی به هنگامه ای که سخن از تریبون های عمومی مذهبی است، ضرورت دو صد چندان می یابد که چرا با نقض اصل بیطرفی و جانبه داری های طیفی و جناحی از چنین تریبون های معنوی و مقدسی، علاوه بر ضررهای پیش گفته، باورهای مذهبی و اعتقادات عمومی دچار ثلمه و آسیب شده و رجوع عموم به اینگونه برنامه ها با رکود و رخوت روبرو شده و علاوه بر ابعاد سیاسی هزینه های ارزشی نیز بر آن متصور است و نیک می دانیم که هیچ چیز همانند خدشه بر باورهای مذهبی و ارزشی نمی تواند پایه های تعامل و تعادل نظام و مردم را دچار آسیب و خدشه کند.

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری یکبار دیگر سپهر سیاسی کشور با جنب و جوش جریان های مختلف و کنشگران عام و خاص روبرو شده و هر فعل و انفعالی مورد توجه دو چندان افکار عمومی قرار می گیرد و تریبون های عمومی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و زیر ذره بین افکار عمومی قرار دارند و طبیعی و بدیهی است که اظهارات جهت داری که شائبه رویکردهای جناحی و طیفی بر آن مترتب است، پذیرفته شده نبوده و واکنش منفی مردم را در پی داشته و بدین سان بیش و پیش از هر چیزی آن شان و مرتبه جایگاه هایی که باید از این گونه واکنش ها بدور باشد، مخدوش می شود.

آیت الله احمد خاتمی از زمره چهره های سیاسی است که همگان انتساب وی به جریان سیاسی اصولگرا را می دانند و این چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد، آیت اللهی که مواضع سفت و سختی هم در برابر طیفی چون اصلاح طلبان داشته و نظرات و گفتارهای پرشماری در این زمینه داشته است و اتفاقا از زمره خطبای جمعه موقت تهران است.

وی اما روز گذشته در یزد سخنان جالب و قابل تاملی داشت و از جمله آنکه با صراحت تاکید کرد که رهبر انقلاب به هیچ روی از هیچ نامزدی در انتخابات حمایت نخواهند کرد و اینکه چنین جلوه داده شود که کاندیدای خاصی مورد حمایت ایشان است به هیچ روی مصلحت نبوده و فاقد اعتبار است( نقل به مضمون) واکنشی به موقع و بسیار درست که شان و مرتبه رهبری نظام به عنوان پدری برای همه جریان های سیاسی را که جایگاهش ملی و فراتر از هر رویکرد طیفی و جناحی است مورد تاکید و تصریح قرار می دهد. اظهاراتی که در راستای منافع نظام و کشور و عدم هزینه کرد از جایگاه هایی است که شان و مرتبه آن فراتر از مجادلات سیاسی بوده و باید باشد.

وی البته سخن جالب توجه دیگری هم دارد و می گوید:« مساجد به محل حمایت نامزدها تبدیل نشود» خاتمی تصریح می کند:« حریم مقدس مساجد و هیات های مختلف باید همواره از گرد و غبارهای مقطعی دور باشد»

خاتمی اصولگرا فعال سیاسی است و چهره ای با رویکردهای مشخص اما به درستی تاکید می کند که نباید امر مقدس را فدای مواضع سیاسی و طیفی برهه ای و مقطعی کرد و باید این جایگاه ها را مصون از مخاطرات چنین واکنش هایی کرد.

حال اما در خطبه های نماز جمعه امروز تهران حجت الاسلام صدیقی اظهاراتی داشته که در این برهه زمانی که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می شویم، به نوعی جهت دار بوده و در راستای انتقاد از رئیس جمهوری مستقر است و تاکیدی بر اینکه ایشان از ادامه ریاست جمهوری روحانی خشنود نیستند.

نماز جمعه مراسمی عبادی- سیاسی است که حتما و قطعا باید به حوزه سیاست نیز در آن پرداخت شود اما واکنش های سیاسی از چنین تریبون مذهبی و عمومی می بایست معطوف به منافع ملی و رویکردهای کلان در راستای مطالبات عمومی در این زمینه باشد و به طور حتم رویکردهای جناحی و طیفی در چنین چارچوبی جای نمی گیرد.

به عنوان مثال لزوم مقابله با زیاده خواهی غرب و مبارزه با خوی استکباری و تاکید بر وجوه استقلالی از چنین تریبونی پسندیده و مقبول است و طرح ان به عنوان یک مطالبه عمومی بلا اشکال اما وقتی خطیب محترم جمعه می گویند:« رئیس جمهوری می خواهیم که پنجه در پنجه استکبار بیاندازد و بر استکبار بشورد نه اینکه روحیه منفعلانه داشته باشد» آن هم در این برهه زمانی و با توجه به اتهاماتی که جریان اصولگرا متوجه رئیس جمهوری و رویکردهای وی در عرصه سیاست خارجی می کند! به خوبی مصداق آن مشخص است و اینکه از تریبون نماز جمعه اینچنین اغراض سیاسی و رویکردهای جناحی مصداقی مطرح شود بی گمان نه فقط با منافع عمومی همخوانی ندارد که بیش ترین آسیب را متوجه تریبون مقدسی می کند که باید از چنین رویکردهای بدور و متعلق به عموم مردم باشد.
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
جوگی
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۶
1
0
من میتونم ایمیل اقای داودی نیا رو داشته باشم ؟
مدیر پایگاه اگر نکته ای دارید در همینجا پیام بگذارید به ایشان منتقل خواهیم کرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۷
1
0
انتقاد از عملکردها وسیاستهای خارجی دولتها باید در تریبون نماز جمعه مطرح شود ونباید با نگاه حزبی سخنان را تفسیر و به نفع حزب خود از سخنرانیها انتقاد کرد اگر نمازجمعه هیچ حرفی از عملکرد و سیاستهای دولتها گفته نشه پس معنی و مفهوم دو خطبه نماز جمعه ها چیه در این تریبونها است که برحسب وظیفه شرعی مسائل سیاسی و اتفاقات روز وتحلیلها و انتقادات سازنده به اطلاع مسلمین میرسه وبر نتابیدن بعضیها به دلیل تفکر حزبی آنها است که بر حسب مقتضیات زمان عکس العمل نشان میدهند حتی آگر لازم باشه به روحانیت هم توهین میکنند و در زمانی دیگر بر حسب نیاز مدافع و سینه چاک آن میشوند وسخنرانیهای امامان جمعه را فقط زمانی قبول دارند که فقط در در جهت مدح و ستایش حزب دلخواهشان باشد
مجید
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
0
0
دولت فرا جناحی یعنی کسی که با تفکر 23 ملیونی صد در صد همسو باشد (معتی جناح را هم فهمیدیم )
همسو بودن تفکر با توجه به شعارهای انتخاباتی یعنی گفتن نه به خشونت فرمان امام یعنی بله به دستور لوله کردن در ماجرای 78 بدستور خودم یعنی نه به نوشتن شعار امام راحل محو شدن اسراییل روی موشک یعنی نه به نیروهای دفاعیی و امنیتی هر وقت منفعت اقتضا کند یعنی اری به ازادی حصر فتنه 88 بدون توجه به خسارات مالی جانی سیاسی و اقتصادی یعنی اری به خیانت دموکراسی رای 23 ملیونی سال 88 یعنی اری به فساد 2030 یعنی اری به دیکتاتوری 23 ملیونی اگر به به نگویی مخالفت نامش تخریب است یعنی دموکراسی بالاتر از کلام خدا و اسلام یعنی تنها کسی که با رای مستقم در سراسر کشور انتخاب میشود که رهبر هم اینطور نیست یعنی انتخاب حداکثری به معنای هرچه من بخواهم خواست تمام ملت است حتی رای نداده ها یعنی اری به برجام این موفقیت بزرگ و کم نظیر و حتی بی نظیری را در تاریخ سیاسی ایران با استفاده از کلمه حمایت رهبر بدون توجه به خواسته های رهبری یعنی تاریخ 10 هزار ساله ایران چنین عظمتی بخود ندیده حتی انقلاب خمینی یعنی بزرگ منشی برا مخالفان وقایل بودن حق حیات برای انان ایا 23 ملیون همگی به یک تفکر رای دادند یا هر عده ای به خاطر رسیدن به خواستهای متفاوت در کنار هم قرار گرفتند ایا مردم یکبار با23 ملیون رای خائنین را انتخاب و چند سال بعد خادمین را بر می گزیند ایا ممکن است همین مردم چند سال بعد خادمین امروز را خائنین بنامند اری دموکراسی یعنی همین خوب امروز بد فردا و بد امروز خوب فردا مواظب ارمانهایتان باشید تا مدیون خودتان نشوید
مجید
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
0
0
طبق تعاریف رییس جمهور در سخنان 28-4 در جلسه دولت که فرا چناحی نامیده شد مردم ایران را به دو تکه اکثریت وافلیت تقسیم کرد اما نکته مهم اینست که بعد این دو تکه به شهروند درجه 1 و2 تقسیم شد درجه 1 که میتواند به پست ومقام ومدیریت برسد وشهروند درجه 2 که حق حیات پیدا کرده ومیتواند زندگی کند وانجا که به نفع است تمام مردم مصادره شده و او رییس جمهور کل مردم ایران میشود تناقض گفتار در یک سخنرانی تهدید مدیران اگه بامن نباشید حق حیات دارید برید زندگی کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده‌ترین کنونـی
پربیننده ترین
چند رسانه ای
خواندنی
گشت‌وگذار خبـری
نظـرگـاه