کد خبر: ۲۳۵۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۶
محسن سرخو در گفت و گو با خرداد:

مهم ترین چالش نجفی فروش و واگذاری املاک شهرداری است/بدون کمک دولت نجفی نمی تواند موفق شود/ به جای انتظار به شهردار کمک کنیم/مهمترین اولویت وضعیت مترو و اتوبوسرانی است

بهتر است به جای انتظار بیهوده از نجفی به او در تحقق مطالبات شهری کمک کرد. زیرا نباید فراموش کرد که این دوره با توجه به وعده های اعضای شورای شهر پنجم در انتخابات اخیر، دوره چهار ساله بسیار حساسی است و عملکرد شهردار و شورای شهر زیر ذره بین جامعه خواهد بود و روزی مردم مانند دوره های دیگر نسبت به عملکرد شورای شهر و شهرداری دست به قضاوت خواهند زد.
سرویس سیاسی خرداد- ساناز قاسمی: عدم پرداخت بودجه دو دولت نهم و دهم به مترو تهران و اختلافات سیاسی میان قالیباف و احمدی نژاد منجر به ایجاد مشکلات عدیده ای در شهر تهران شده است به ویژه اینکه بسیاری از خطوط مترو و ناوگان اتوبوس رانی در این کلان شهر به بهره برداری نرسید. از سویی مسائلی مانند املاک نجومی و بدهی های سرسام آور شهرداری منجر به ایجاد مشکلات فراوانی در شهرداری شده است که شهردار جدید را بدون تردید در تنگنا قرار خواهد داد به همین دلیل شهردار جدید پایتخت برای حل مشکلات سرسام آور شهرداری و شهر تهران چاره ای ندارد جز آنکه از کمک و حمایت دولت در این دوره بهره مند شود.در این راستا «خرداد نیوز» با محسن سرخو  فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو شورای شهر چهارم به گفت و گو پرداخته است که در ادامه آن را می خوانید.

با توجه به مدیریت 12 ساله شهردار سابق چه میراثی در برابر شهردار جدید کلان شهر تهران است؟

شهردار جدید تهران با دو معضل بسیار جدی در شهرداری روبرو است که برای حل آن باید تدابیر لازم را اتخاذ کند و با برنامه ریزی قبلی به اصلاحات در این شهر و حل مشکلات پاییتخت بپردازد و از سویی برای تحقق مطالبات شهروندان تهرانی، شهردار نیاز به کمک دولت دارد. یکی از مشکلات شهرداری از برنامه 5 ساله دوم حمل و نقل عمومی است که مهمترین آنها تکمیل و بهره برداری پروژه های ناتمام مترو و اتوبوس رانی به شمار می رود. متاسفانه طی سالهای گذشته در زمینه اتوبوس رانی پیشرفت بسیار ضعیف و کند بوده است پس از گذشت سه سال از برنامه 5 ساله، شهرداری همچنان در نقطه آغاز قرار دارد. در حوزه مترو نیز باید تا کنون، خطوط 6 و 7 و بخش هایی از خط 8 به بهره برداری می رسید. خطی که مربوط به فرودگاه امام ( ره ) است که به آن خط 8 می گویند باید گفت این خط 8 نیست بلکه بر اساس برنامه 5 ساله خط مذکور ادامه خط یک است و خط اکسپرس تلقی می شود. در واقع خط 8 زیر بزرگراه همت قرار دارد که یکی از خطوط بسیار مهم متروی تهران تلقی می شود اما تاکنون اقدام جدی بر روی آن صورت نگرفته و از برنامه شهرداری عقب است.

شهردار جدید چگونه می تواند عقب ماندگی مترو و اتوبوس رانی را جبران کند؟

برای جبران عقب ماندگی های خطوط مترو و ناوگان اتوبوس رانی اقدام مطلوب این است که دولت تدبیر و امید به شهرداری کمک کند و بخشی از مطالبات شهرداری را پرداخت کند. در زمینه اتوبوس رانی بخشی از هزینه های اتوبوس که پرداخت آن به عهده دولت است باید این امر انجام بپذیرد تا شهردار تهران بتواند به سایر وظایف خود به نحو مطلوب عمل کند.

با توجه به اینکه توقعات از نجفی بالاست و او با حجم گسترده و انباشت  مطالبات مدیریتی و انتظار نیروئی انسانی روبروست مدیریت شهری باید در برابر این مسائل و چالش ها چه تدابیری بیاندیشد؟

بهتر است به جای انتظار بیهوده از نجفی به او در تحقق مطالبات شهری کمک کرد. زیرا نباید فراموش کرد که این دوره با توجه به وعده های اعضای شورای شهر پنجم در انتخابات اخیر، دوران بسیار حساسی است و عملکرد شهردار و شورای شهر زیر ذره بین جامعه خواهد بود و روزی مردم نسبت به عملکرد شورای شهر و شهرداری دست به قضاوت خواهد زد. علاوه بر ان نجفی باید تخصص گرایی را در انتصاب مدیران لحاظ کند. فارع از هر چیز مشکلات شهردار جدید بسیار زیاد است مهمترین چالش او واگذاری املاک و فروش املاک شهرداری است به همین دلیل منابع غیر نقدی شهرداری در حداقل ممکن قرار دارد. بخش عمده ای از املاک را فروختند امروز اگر نفجی بخواهد خود را به برنامه 5 ساله برساند و عقب ماندگی های حمل و نقل عمومی را که رابطه مستقیمی با کاهش آلاینده ها در هوای تهران دارد جبران کند و همچنین به وضعیت زیست محیطی و آلاینده ها بهبود ببخشد قطعا نیاز به کمک دولت دارد. دولت روحانی ناگزیر باید بخشی از بدهی خود را به شهرداری تهران پرداخت کند و از سویی دولت باید برای خرید اتوبوس های جدید و بهره برداری خطوط مترو شهرداری را تامین ارزی و ریالی کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده‌ترین کنونـی
پربیننده ترین
چند رسانه ای
پر بحث ترین
خواندنی
گشت‌وگذار خبـری
نظـرگـاه