کد خبر: ۲۴۱۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
مرغ یک پای اهالی جام جم

رسانه ملی روی موج اشتباهات تکراری

جام جم اگرچه خانه تکانی کرده و به روز و نو نوار شده است اما رویکردها و سیاست های آن همچنان قدیمی و مستهلک مانده و گویا قصدی هم به تغییر و تحول در آن نیست، مدیران رسانه ملی به سبک و سیاق ابتدای دهه هفتاد شمسی عمل کرده و رسانه ملی را به مثابه یک ابزار پروپاگاندای صرف می بینند که تنها منویات و رویکردهای مطلوب را از این عرصه و به شکل یکطرفه به سمع و نظر مخاطبان برسانند .
سرویس سیاسی خرداد- عبدالرضا کنی:ساختمان شیشه ای جام جم طی این سال ها به تجهیزات مدرن و تکنولوژی های روز مجهز شده، کانال های رادیویی و تلویزیونی طی چند دهه اخیر رشد فزاینده ای یافته و شمارگان آن چند ده برابر شده است اما همزمان مخاطبان رسانه ملی و دامنه تاثیر گذاری آن در بدنه مخاطبان عام هر روز روند نزولی یافته و خبری از یکه تازی صدا و سیما در افکار عمومی نیست؛ رسانه ای که پخش انحصاری برنامه های دیداری و شنیداری درگستره 80 میلیونی را دارد اما از این مزیت ویژه نتوانسته طرفی ببندد و جایگاهی دردایره تمایلات عمومی برای خود مهیا کند. 

به گزارش خرداد؛ رمز و راز این عدم توفیق البته به شکست همین انحصار باز می گردد، درست است که اجازه رقابت در زمینه پخش برنامه های صوتی و تصویری به دیگران داده نمی شود اما بروز و ظهور رسانه های تازه و مدرن گوی سبقت ربوده و انحصار را شکسته است، از طرف دیگر رسانه ملی حتی نتوانسته در حوزه تخصصی خود نیز در برابر رقبای بیرونی موفق عمل کرده و صحنه را به آنان واگذاشته است. 

جام جم اگرچه خانه تکانی کرده و به روز و نو نوار شده است اما رویکردها و سیاست های آن همچنان قدیمی و مستهلک مانده و گویا قصدی هم به تغییر و تحول در آن نیست، مدیران رسانه ملی به سبک و سیاق ابتدای دهه هفتاد شمسی عمل کرده و رسانه ملی را به مثابه یک ابزار پروپاگاندای صرف می بینند که تنها منویات و رویکردهای مطلوب را از این عرصه و به شکل یکطرفه به سمع و نظر مخاطبان برسانند .

آنان نمی خواهند تغییرات را وقعی نهاده و به دگرگونی علایق و سلایق و دایره انتخاب های متعدد مخاطبانی که دیگر اجباری به پذیرش یکسویه برنامه های آنان ندارند، توجه کنند. گویی که رسانه ملی تنها بخش محدود و اندکی از مخاطبان خاص را جامعه هدف خود گرفته باشد که اگر اینگونه بنگریم، رسانه ملی با ادامه همین رویه و روند، مشکلی نداشته و از پس تاثیر گذاری بر دایره اندک مخاطبان خاص و برگزیده خود خواهد آمد اما هیچ گاه در قامت یک رسانه فراگیر، تاثیر گذار و واقعا ملی قرار نخواهد گرفت. 

حذف تفکرات مختلف و متکثر جاری و ساری در لایه های مختلف و متکثر جامعه منجر به حذف و طرد آنان نخواهد شد، بلکه نتیجه آن حذف رسمی صدا و سیما از دایره گزینش و انتخاب مخاطبان خواهد شد و این چیزی است که مدیران رسانه ملی نمی خواهند یا نمی توانند آن را تغییر دهند. 

به عنوان مثال دو روز پیش همایشی برای تجلیل از شخصیت آیت الله هاشمی و نقش آفرینی او در دوران دفاع مقدس برگزار و وزیر امور خارجه و شخصیتی چون ناطق نوری و بزرگانی دیگر در آن حضور یافتند اما این برنامه هیچ بازتابی در رسانه ملی که گاه برگزاری یک همایش فروش کالا را بازتاب گسترده میدهد! نداشت. یا هیچ گاه اخبار حوزه سیاست داخلی به شکلی بیطرفانه و مخاطب پسند و بدور از جهت گیری های خاص از رسانه ملی ارائهو پخش نمی شود. 

آیا با این وصف مخاطبان از کم و کیف برگزاری چنین همایشی محروم ماندند؟ آیا آیت الله هاشمی از دایره توجه افکار عمومی به دور ماند؟ پاسخ قطعا منفی است همانگونه که سال های سال هاشمی و دیگرانی که نقش جدی و اثر گذار در تاریخ انقلاب داشتند از روی آنتن رسانه ملی حذف و سانسور شدند اما همزمان در دایره اقبال و پذیرش افکار عمومی مقبولیت دوچندان یافته و بسیار فراتر از دیروزها مورد استقبال قرار گرفتند. 

مخاطب نیز که اعمال چنین حب و بغض هایی را در اعمال رویکردهای خبری و حرفه ای می بیند، هر روز بیش تر از دیروز صدا و سیما را از دایره وثوق خبری خود به کنار نهاد و سراغ رسانه هایی خواهد رفت که اخبار و اطلاعات به روز را فارغ از جهت گیری های گل درشت و توی ذوق زن به او ارائه می دهند و البته که آنان نیز جهت گیری و هدف گذاری دارند اما کاربلدانه و هوشمندانه و نه بدین شکل غیر حرفه ای عمل می کنند. 

هر چه هست به رغم هویدا شدن نتایج عملکردهای ناصواب و معوج مدیران رسانه ملی کماکان بر مدار تمایلات و منویات دیرپا و ناکارآمدانه حرکت می کنند و گویا عزمی و اراده ای هم برای تغییر ندارند و لزومی برای آن نمی بینند راهی که بی شک به ناکجاآباد ختم خواهد شد.  
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدالرضا کنی دوست
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۹
0
0
میشه ایمیل عبدالرضا کنی رو منتشر کنید؟ من میخوامش.از این اسم مستعارها نیست !!
پربیننده ترین
چند رسانه ای
پر بحث ترین
خواندنی
گشت‌وگذار خبـری
نظـرگـاه