در انتقام گرفتن، انسان با دشمن خود برابر است؛ ولی در چشم‎پوشی از آن، او مقامی بالاتر دارد.  (فرانسیس بیکن)

      
کد خبر: ۳۰۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۸

انتقاد مجری پیشین «هفت» از جذب مخاطب تلویزیون با سلبریتی‌های کم‌سواد

خرداد:  محمود گبرلو مجری اسبق برنامه «هفت» و «شب‌های شفاهی» ضمن انتقاد از مسابقه‌های تلویزیونی با اجرای سلبریتی‌ها، نوع جوانگرایی در مدیریت تلویزیون را مورد نقد قرار داد.



به گزارش خرداد ،محمود گبرلو، مجری تلویزیون و کارشناس سینما درباره حضور سلبریتی‌ها و اجرای آنها در مسابقه‌های تلویزیونی به خبرنگار ایرناپلاس گفت: استفاده از سلبریتی‌های باسواد، آگاه و عمیق اشکالی ندارد، چون افرادی هستند که در جامعه محبوب‌اند و هنگامی که به تلویزیون می‌آیند، می‌توانند با مخاطب خود ارتباط برقرار ‌کنند. اما وای به آن روزی که مسئول رسانه کشور از یک سلبریتی کم‌سطح، بی‌سواد و کم‌عمق بخواهد برای جذب مخاطب شبکه‌اش، به تلویزیون بیاید و از حضورش سوءاستفاده کند. آن زمان مطمئن باشید جز نابودی و تخریب سود دیگری نخواهد داشت. مردم ما به شدت این را می‌فهمند، یعنی اگر احساس کنند یک شبکه‌ برای اینکه مخاطب خود را به هر طریقی جذب کند، یک سلبریتی کم‌سواد و کم‌دانش می‌آورد و به آن یک جایگاه و هویت عمیق و جدی می‌دهد، این قضیه را پس می‌زنند.

وی در ادامه افزود: نمونه‌اش را ما الان در تلویزیون داریم. البته در سال‌های دور هم ما این سلبریتی‌ها را داشته‌ایم. چهره‌های مشهوری که معمولا کارگردان سینما یا تلویزیون بودند، مجری‌ مسابقه می‌شدند. آن زمان کسی ایرادی نمی‌گرفت، چون بسیار افراد فهیم، باسواد و بادانشی بودند و هنگامی که روبه‌روی مخاطب می‌ایستادند، به راحتی می‌توانستند از دانش خود استفاده کنند.

**دادن جایزه‌های بسیار کلان اما کاذب‌

مجری پیشین برنامه هفت با اعلام اینکه «نفس برگزاری بعضی از این مسابقات جای سؤال دارد»، عنوان کرد: بعضی اوقات شاهد این هستیم که یک سلبریتی را می‌آورند که نمی‌‍‌تواند یک مسابقه ساده و معمولی را به خاطر کم‌دانشی و بی‌سودای خود اداره کند، مثلا درباره شخصیتی که یکی از سؤال‌های اصلی برنامه است، اطلاعات کافی و جامعی ندارد و تنها به اینترنت و اطلاعات عمومی که در سطح اینترنت پخش شده که معلوم هم نیست بخش اعظمی از آن درست و واقعی باشد یا خیر، بسنده می‌کند. این نشان می‌دهد خود سلبریتی خیلی مطالعه عمیقی ندارد و فقط یک چهره زیبایی دارد که این چهره زیبا به تنهایی نمی‌تواند کمک کند. نفس برگزاری بعضی از این مسابقات جای سؤال دارد. اصلا چه دلیلی دارد در تلویزیون و رسانه‌ ملی که خیلی آرمان‌های بهتر و قوی‌تری می‌تواند داشته باشد، بدون استثنا، تمام ساعات خود را به مسابقه اختصاص می‌دهد، آن هم با دادن جایزه‌های بسیار کلان که کاذب است. به نظر من برای جامعه ما دادن جایزه‌هایی به این‌گونه آسیب‌پذیر است.

**اکثر برنامه‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای کپی برداری شده‌اند

گبرلو درباره خلاقیت‌هایی که برای طرح و اجرای مسابقات تلویزیونی به کار گرفته شده است، خاطرنشان کرد: اکثر برنامه‌های ما از شبکه‌های ماهواره‌ای کپی‌برداری شده‌اند. هر قدر بگوییم شبکه‌های ماهواره‌ای تکنیکشان خوب است، اما نفس محتوای آنها خیلی با فرهنگ ما سازگار نیست. به همین دلیل مسابقه‌هایی که آنها برگزار می‌کنند ممکن است برایشان بهترین مسابقه باشد، اما وقتی کپی آن به داخل ایران می‌آید و اجرا می‌شود، چون با هویت و سلیقه مخاطب ایرانی هماهنگ نیستند، به یک مسابقه سطحی و کم‌عمق تبدیل می‌شوند که مخاطب را پس می‌زنند.

**آمار مخاطبان تلویزیون بر اساس یک فرمول قدیمی و کهنه

مجری برنامه «شب‌های شفاهی» در پاسخ به اینکه «تا چه اندازه آمار مخاطبان برنامه‌های صدا و سیما مستند است»، بیان کرد: اصلا سیستمی نداریم که آمار دقیقی از مخاطب‌های واقعی تلویزیون اعلام کند. یک فرمول قدیمی و کهنه در تلویزیون وجود دارد که تعداد پیامک‌ها را ضربدر یک عددی می‌کنند و می‌گویند مخاطبان تلویزیونی ما فلان درصد هستند. در صورتی که امروز این روش، کلیشه‌ای، کهنه و از بین‌رفته است. الان چنین چیزی معنا و مفهوم ندارد. هر برنامه‌ای متناسب با آن مجری و موضوعش می‌تواند مخاطب داشته باشد.

«ممکن است کل برنامه‌های شبکه سوم مخاطب نداشته باشند، اما یک برنامه‌ای مثل نود مخاطب داشته باشد و بیایند این مسأله را به کل شبکه تعمیم دهند. در صورتی که غلط است. برنامه‌های سخنرانی یا تفسیری ممکن است نیم‌درصد هم مخاطب نداشته باشند. ولی چون بر اساس فرمول کلیشه‌ای محاسبه می‌کنند همیشه تصور دارند آن کسی که تلویزیون را روشن می‌کند و کانال شبکه سوم را انتخاب کرده است، حتی اگر در آشپزخانه باشد و سه ساعت سرگرم غذا پختن باشد، مخاطب شبکه سوم قلمداد می شود.»

**استفاده از مدیران جوان کار بسیار پسندیده‌ای است

این کارشناس درباره به کارگیری مدیران جوان برای مدیریت شبکه‌های تلویزیون گفت: استفاده از مدیران جوان کار بسیار پسندیده‌ای است، اما به شرط اینکه مدیر جوان خیلی عمیق و جدی به شغل و پستش نگاه کند. بدون آگاهی و تدبیر کافی طبیعتا نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، مثل همان پخش سریال و قطع خبر که در شبکه سوم اتفاق افتاد. این خود غلط‌ترین کار حرفه‌ای است. طبیعتا یک مدیر جوان هیچ ‎وقت چنین کاری را نباید انجام ‌دهد.

برنامه‌های سینمایی فاقد استراتژیک

گبرلو در خاتمه درباره کم و کیف برنامه‌های سینمایی حال حاضر تلویزیون افزود: اکثر برنامه‌های سینمایی صداوسیما به خاطر نبود برنامه‌ریزی‌های استراتژیک، خیلی جدی نیستند. تنها می‌توانند برای مخاطب سرگرمی خوبی باشند.

پربیننده ترین
چند رسانه ای
خواندنی
گشت‌وگذار خبـری
نظـرگـاه