counter create hit روابط تهران – امان قربانی قطع دیپلماتیک روابط ایران و عربستان سعودی
۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳
کد خبر: ۱۵۷۲۶۰
همزمان با فراخواندن سفیر اردن

روابط تهران – امان قربانی قطع دیپلماتیک روابط ایران و عربستان سعودی

پس از حمله به سفارت عربستان در تهران پرسش این بود که واکنش اردن تحت فشار ریاض چه خواهد بود. گویا فشارهای عربستان سعودی برای کارشکنی در روابط ایران و اردن کارساز بوده است.
سرویس بین الملل خرداد: دولت اردن در تاریخ 18 آوریل سفیر را از ایران برای دومین بار در چهار ماه اخیر احضار کرد. "محمد المومنی" وزیر امور رسانه ها و ارتباطات اردن مدعی شده که این اقدام در اعتراض به آن چه او دخالت ایران در امور داخلی کشورهای عربی خوانده انجام شده است. او مدعی شده که دخالت ایران باعث ایجاد بحران شده و بی ثباتی را تعمیق بخشیبده است. 

به گزارش خرداد، سایت "المانیتور" با انتشار گزارشی در این باره اشاره می کند که به نظر می رساند فراخواندن سفیر اردن از تهران باز شدن جبهه منازعه دیگری به رهبری ریاض علیه تهران همزمان با تنش در روابط دو کشور بر سر اختلاف نظر در تعیین سیاست های نفتی و قیمت گذاری و میزان تولید و هم چنین موضوع حج و عدو صدور روادید برای زائران ایرانی از سوی عربستان سعودی بود. 

این سایت در ادامه می نویسد:":به نظر می رسد تصمیم اخیر اردن در فراخواندن نماینده دیپلماتیک اش از تهران در نتیجه تاثیر پذیری امان از ریاض پس از قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی باشد. این تصمیم در حالی گرفته می شود که اخیر دیداری میان "ملک عبدالله دوم" پادشاه اردن و "محمد بن سلمان" معاون ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی انجام شده بود". 

این سایت در ادامه می نویسد که همزمان با درگیری های منطقه ای زیاد میان ایران و عربستان سعودی احتلاف میان دو کشور بر سر موضوع حج نیز بالا گرفته است. این سایت می نویسد:"در تاریخ 18 آوریل، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران عربستان سعودی را متهم کرد که مانع از مذاکره میان مقام های دو کشور برای حل مسائل مربوط به حج شده است". 

این سایت در پایان اشاره می کند که ایران و عربستان سعودی نیز در حال حاضر در حال مناقشه بر سر موضوع نفت هستند. اکنون قیمت نفت به نزدیک بشکه ای 40 دلار رسیده است و کشورهای تولید کننده نفت از سرتاسر جهان در تاریخ 18 آوریل برای بحث در قطر جمع شده بود. ایران اما این نشست را تحریم کرد. پاسخ ایران به خواست عربستان برای کاهش تولید نفت منفی بود چرا که ایران پس از لغو تحریم ها خواستار افزایش تولید است". 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین
پرطرفدارترین