counter create hit سیاستی دوگانه: جلوگیری از روشنایی "شمع"؛ تماشای تخریب خودسرها
۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۵
کد خبر: ۱۵۷۳۴۸
به دنبال ممانعت نیروی انتظامی از برگزاری مراسم "ستایش"

سیاستی دوگانه: جلوگیری از روشنایی "شمع"؛ تماشای تخریب خودسرها

در اینجا این سوال مطرح می شود که چگونه نیروهای خودسر می توانند آزادانه به سفارت عربستان در تهران حمله کنند اما برای تجمعی مسالمت آمیز به منظور یادبود دختری نیاز به دریافت مجوز وجود دارد.
 سرویس اجتماعی خرداد، پژمان پارسی پور: ساعت حوالی 6:30 روز دوشنبه بود. طبق اعلام روز قبل در شبکه های اجتماعی قرار بود مردم تهران و هم چنین افغان های مقیم پایتخت برای گرامی داشت یاد "ستایش قریشی" در برابر سفارت افغانستان در تهران حضور یابند. نگارنده این سطور نیز قصد شرکت در مراسم را داشت. با این حال، با حضور گسترده پلیس و نیروهایی مواجه شد که با لباس عادی در کنار ماموران حضور داشتند. در جریان پرس و جو از یکی از ماموران او این گونه پاسخ داد:"زودتر متفرق شوید. برای برگزاری تجمع مجوز ندارید. هر کسی را بگیریم تحویل پلیس امنیت می دهیم". 


به گزارش خرداد، شرکت کنندگان می گفتند این تجمع قرار نیست خواست سیاسی ای را مطرح کند بلکه صرفا یک تجمع با هدفی اجتماعی و ابراز نفرت و انزجار از تجاوز و قتل صورت گرفته و همدردی با خانواده "ستایش" است. یکی دیگر از ماموران با کنایه گفت:"شمع های تان را بدهید به ما برایتان روشن می کنیم ! پرونده دارد روند قضایی اش را طی می کند نیازی به حضور شما نیست". 



در مسیر بازگشت پسری افغان در ابتدا خیابان پاکستان با شمعی سفید قصد ورود به خیابان را داشت که ماموری شمع ها را از او گرفت. پسر به نگارنده این سطور گفت:"دلیل این کار را متوجه نمی شوم. ما از اتفاق افتاده ناراحت هستیم و می خواهیم احساس مان را بیان کنیم. پسری 17 ساله به دختر بچه ای کوچک تجاوز کرده و او را به قتل رسانده آیا نمی توانیم خواسته خود را بیان کنیم. ما در افغانستان هر زمانی که بخواهیم می توانیم مقابل سفارت ایران و یا هر سفارتخانه دیگری تجمع داشته باشیم. تازه آن جا خواسته های خود را با صدایی بلندتر بیان می کنیم". 



در اینجا براستی یک پرسش مطرح می شود و آن این که چگونه در مقابل سفارتخانه های چون بریتانیا و عربستان سعودی در تهران و کنسولگری عربستان در مشهد نیروهای خودسر نه تنها می توانند بدون مجوز تجمع داشته باشند بلکه با خشونت از سد نیروهای پلیس می گذرند وارد حریم یک کشور خارجی می شوند انجا را به هم می ریزند، شیشه ها را می شکنند و اموالی را بر می دارند و با خود خارج می کنند و با لبخند از خود سلفی می گیرند گویی که کار بزرگی را انجام داده اند اما برای برگزاری یک تحمع آن هم برای یادبود عزیزی از دست رفته نیاز به دریافت مجوز وجود دارد؟! 

اگر قانون اساسی میثاق ملی هر شهروند ایرانی برای زندگی در کشور است و عمل به آن از سوی هر نهاد و فردی امری ضروری چرا اصل 27 مورد بی توجهی قرار گرفته است. در این اصل به صراحت آمده است:" "تشكيل اجتماعات و راه‏پيمايي‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن كه مخل به مباني اسلام نباشد آزاد است". 



تنها جایی که سخن از لزوم دریافت مجوز برای برگزاری تجمع به میان آمده در فصل دوم قانون فعالیت احزاب، جمعیت های سیاسی و صنفی و انجمن های اسلامی یا اقلیت های دینی است. در این قصل ذیل عنوان حقوق گروه ها آمده است:" احزاب حق دارند با اطلاع وزارت کشور، راهپیمائی و یا با اخذ مجوز از وزارت کشور تجمع برگزار کنند". 

بنابراین اگر گروههای سیاسی و صنفی و یا انجمن های اسلامی و اقلیت های دینی بخواهند راهپیمائی یا تجمع برگزار کنند باید طبق این قانون رفتار کنند. حال اگر گروهی چنین نکرد آن تجمع یا راهپیمائی به موجب قانون اساسی غیر قانونی نیست ولی آن حزب یا گروه به موجب قانون احزاب مرتکب تخلف شده است. 


در نتیجه تنها احزاب موظف به دریافت مجوز برای برگزاری تجمع هستند و این موضوع برای جمعیتی از مردم که صرفا برای یادبود عزیز درگذشته ای حاضر می شوند صدق نمی کند. 

کمیسیون ماده ده قانون احزاب که در وزارت کشور مستقر است و دبیر آن مدیر کل سیاسی این وزارتخانه است برای صدور مجوز راهپیمائی به درخواست احزاب، آئین نامه ای دارد که در آن قید شده است که درخواست برگزاری راهپیمائی در چه موعدی و با چه جزئیاتی باید به این کمیسیون ارائه شود. همانطور که از نام کمیسیون برمی آید، حوزه اختیار و مسئولیت این کمیسیون، احزاب و گروههاست و آئین نامه آن برای اشخاص و نهادها که از آن کمیسیون پروانه فعالیت نگرفته اند لازم الاتباع نیست.

نکته دیگر آن که ماهیت هر تجمع اهمیت دارد. تجمعی که با هدف ابراز همدردی و بدون اخلال در نظم و یا ایجاد مشکل برای گذر عابرین و یا خودروها برگزار شود چه اشکالی می تواند داشته باشد ؟ 

پرسش اینجاست که ایا حمل شمع نیز جزو مورد مذکور (حمل سلاح) قلمداد می شود ؟! آیا برگزاری مراسم یادبود خطرناک تر از حضور نیروهای خودسری است که با تیرکمان، چوب، چماق و سنگ به جان در و پنجره و شیشه سفارتخانه ها می افتند و آسیب های شدیدی را به روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای دیگر جهان وارد می کنند؟ 

نکته دیگر برخوردهای تناقض آمیز است. پس از حملات تروریستی داعش در پاریس در آبان ماه سال گذشته در تجمعی انسانی و مسالمت آمیز شهروندان ایرانی در مقابل سفارت فرانسه جمع شدند و برای  ابراز همدردی با خانواده قربانیان این حملات تروریستی شمع روشن کردند. بازتاب گسترده این اقدام انسان دوستانه در رسانه های اجتماعی و رسانه های غربی به ارتقای اعتبار و وجهه ایرانیان در سطح بین المللی کمک کرد. اما اکنون با ممانعت از برگزاری تجمع در مقابل سفارت افغانستان اکثر رسانه های غربی و چه بسا رسانه های معاند از این موضوع به عنوان دستاویزی برای رسیدن به مقاصد خود استفاده می کنند. 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
مژده
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۶ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
۱۱
۱
محشر بود زدین به هدف
فضول باشی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۹ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
۱۲
۱
اخه خودسرها مصونیت دارند مگه خبر نداری خرداد ؟!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۸ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱
۹
شما دلتون به حال ستايش سوخته يا دنبال يه جنگولك بازي جديد هستيد؟مگه راه بهشت زهرا را فراموش كرديد؟ برويد و بر سر مزار اين دختر معصوم فاتحه بخونيد و شمع روشن كنيد و خواستار مجازات نوجوان 17 ساله بشويد. بعد هم رفيقاتون از ينگه دنيا پيام بدن چه نشستيد كه ايراني ها حقوق بشر را رعايت نمي كنند.
البته در تنبيه خطاكار هيچگونه كوتاهي نبايد صورت گيرد ولي آيا علت چنين ناهنجاري را سووال كرده ايد؟
وقتي دولت تدبيررررررر حاضر نيست بر ابزارهاي اينترنتي نظارتي داشته باشد ودر شبكه هاي اجتماعي اينترنتي به راحتي با يك سيم كارت 5000 توماني مي تواني به سايت هاي غير اخلاقي دست يابي و تازه وزير فرهنگش نشاني فيلترشكن را در اختيار مخاطبين قرار مي دهد چگونه مي خواهيد با اين ناهنجاري برخورد كنيد؟
وقتي مي گوييد زنان آزاد باشند كه با هر پوششي در جامعه ظاهر شوند و كاري به لباس ها و رفتارهاي تحريك آميز جنسي برخي افراد مريض جنسي نداريد انتظار داريد يك نوجوان كه در معرض تناقض هاي شديد فرهنگي و ديني و مادي قرار مي گيرد از خود تقوا بخرج دهد؟
با اين طرز لباس پوشيدن و عشوه گري دختران جوان و زنان بزك كرده مدهاي متاهل به زور تقوا پيشه مي كنند واي به حال نوجوان و جوان مجرد و مستاصل از ازدواج!!!!!!!!!!!!!!1
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۷ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱
۹
حالا الان افغانستان شد الگوی ازادی برین بابا
ازادیخواه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
۹
۲
اقا یا خانمی که از جنگولک بازی میگی شما خوبه با اون تفکرات قرون وسطاییت بری پیش داعش دنیا از شر امثال شما خلاص بشه جایی بهتر برای نفس کشیدن خواهد بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۵ - ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۵
۳
۶
این همه افغانها در ایران جنایت کردن یک بار صدای ایرانیها در نیامد حالا یک دختر افغان مرده ببین چیکار می کنند
علی اصغر
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۵ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۳
هر دو " در ضرر رساندن به منافع ملی از هم سبقت میگیرید ،افراط و تفریط ،مذموم است.
سحر
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۳ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
۲
۱
اینکار اشتباه بزرگییه
واقعا براتون متاسفم که قدرت تشخیص خوب و بد رو ندارید
این تجمعات وقتی صورت میگیره که اتفاق سیاسی پیش اومده باشه و یا اتفاق اجتماعی که مسئول مورد نظر به دادرسی نپرداخته باشه....
ستایش بیگناه رو بازیچه خودتون نکنید....
سهند
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۵۱ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱
۲
این مطالب بالایی دقیق و متین بود. ولی واقعیت این است که مسولین امنیتی اطلاعاتی دارند که ما به عنوان یک شهروند از ان بی خبر هستیم. ممکن است چیزی در پشت پرده اینگونه شمع اوردن ها وجود دارد که ما از ان بی اطلاع هستیم و مجبور هستند از تجمع جلوگیری کنند.
بچه حزب اللهی
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۱۸ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱
۲
بیاین الان برنامه موسوم به "این هفته" در شبکه بهایی - اسرائیلی "من و تو" دقیقا همین استدلال رو مطرح کرد دلسوزی برای شمع بازی های جلوی سفارت و اینکه چرا جلوی خودسرها گرفته نشده. شما هم همصدا با این شبکه منحط
پربحث ترین عناوین