counter create hit چرا دلواپسان از سرمایه گذاری خارجی در ایران هراس دارند؟
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸
کد خبر: ۱۶۱۵۶۱
تلاش اصولگرایان و یاران احمدی نژاد برای تخریب وجهه دولت نزد افکار عمومی

چرا دلواپسان از سرمایه گذاری خارجی در ایران هراس دارند؟

ترس از دست دادن کنترل بر اوضاع در کنار شکست های متمادی در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان محافظه کاران را به سوی تخریب دولت روحانی سوق داده است.
سرویس بین الملل خرداد: "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا اخیرا در دیدار با مقام های بانکی و مالی اروپایی آنان را به سرمایه گذاری با ایران تشویق کرد. این موضوع یکی از رویدادهای بی سابقه در زمانی محسوب می شود که ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران در شرایط قطع روابط دیپلماتیک به سر می برند. 


به گزارش خرداد، در این میان تندروها در امریکا نسبت به این اقدام کری شدیدا موضع گیری کرده اند.برای مثال، "الیوت آبرامز" از مقام های پیشین دولت جورج دابلیو بوش روز پنجشنبه گفت:"به سادگی نمی توان اظهارات یک مقام امریکایی را توجیه کرد. او دیپلمات امریکا است اما نگران میزان سودی است که ایران می تواند از توافق هسته ای بدست آورد. او نگران میزان سرمایه گذاری در ایران است". 

روزنامه "شیکاگو تریبون" در این باره می نویسد:"موضوع تنها این نیست. در تهران نیز دلواپسان و جناح های تندرو و برخی از نهادهای خاص از ابتدا تا پایان برجام در طول مذاکرات و پس از آن مخالفت هایی را ابراز می داشتند. آنان می ترسند که با سرمایه گذاری های خارجی راه تاخت و تاز خارجی ها در ایران باز شود. آنان می ترسند که با افزایش سرمایه گذاری خارجی کنترل خود بر اوضاع را از دست دهند". 

"مارک کمپیون" سردبیر "بلومبرگ" در این باره می نویسد":"دوازده سال پیش به تهران رفتم زمانی که اروپایی ها خواستار مذاکره با ایران بودند. در آن زمان به نظر می رسید که امریکایی ها نیز خواستار متقاعد کردن ایران برای کاهش فعالیت های هسته ای هستنمد. در آن زمان اروپایی ها پیشنهاد کاهش فعالیت های هسته ای در قبال سرمایه گذاری های خارجی را مطرح کردند. اما در سال 2004 میلادی در ایران دلواپسان احساس خطر کردند. امریکا نیز ایران را در "محور شرارت" قرار داد و به عراق حمله کرد و بیش از 150 هزار نیروی پیاده نظام در مرز با ایران مستقر شدند. هم چنین، علیرغم آن که رییس دولت اصلاحات وعده جذب سرمایه گذرای خارجی بیش تر، تعامل با غرب و بهبود رفاه شهروندان ایرانی را داده بود محافظه کاران در ایران نگران از دست دادن کنترل خود بر اوضاع بودند. در آن زمان قیمت نفت در حال افزایش بود و کمک های مالی خارجی و سرمایه گذاری کمتر برای آنان حیاتی به نظر می رسید. در زمان دولت اصلاحات نیز قراردادهای خوبی با سرمایه گذاران خارجی منعقد شدند اما برخی از نهادهای خاص در این روند کارشکنی می کردند. پس از آن بود که احمدی نژاد به قدرت رسید و مذاکرات هسته ای را سرمایی شدید فراگرفت. اکنون اما ایران نیازمند سرمایه گذاری خارجی است". 

این خبرنگار امریکایی در ادامه می افزاید:"اکنون قیمت نفت کاهش یافته است و اقتصاد ایران از تحریم ها آسیب دیده است. از نظر امنیتی نیز در حال حاضر عراق بزرگترین بازار صادراتی ایران است و امریکا و ایران دشمن مشترکی به نام داعش دارند". این خبرنگار معتقد است که تفاوتی مهم میان رییس دولت اصلاحات و روحانی وجود دارد و در این باره می افزاید:"رییس دولت اصلاحات مرد فوق العاده خوبی بود او یک فیلسوف بود اما از جانب محافظه کاران خودی محسوب نمی شد. این در حالیست که روحانی می تواند با آنان نیز تعامل داشته باشد". 

این خبرنگار در ادامه اشاره می کند که اگرچه تولید نفت ایران به دوران قبل از تحریم بازگشته است اما بانک های اروپایی هنوز هم از سرمایه گذاری گسترده در ایران می ترسند چرا که هراس دارند مجازات های وزارت خزانه داری امریکا شامل حال شان شوند. او می نویسد:"محافظه کاران در ایران نیز روند اشتی ناپذیری را در قبال امریکا در پیش گرفته اند. آنان معتقدند که امریکا همواره با نیرنگ عمل کرده است". 
خبرنگار بلومبرگ در پایان می نویسد:"البته عنصری از تئاتر پلیس بد و پلیس خوب نیز از سوی امریکا در قبال سیاست ایران در امریکا وجود دارد. اما کشمکش اصلی برای قدرت است. دفاع کری برای سرمایه گذاری در ایران به دلیل مقابله او با نمایندگان امریکایی است که شدیدا مخالف دولت ایران و خواستار برهم خوردن برجام هستند". 

سایت "المانیتور" نیز با انتشار گزارشی اشاره می کند که دلواپسان در ایران مدعی هستند که فشار عمده علیه روحانی از جانب افکار عمومی است و در این باره می نویسد:"دولت فعلی در ایران یکی از مهم ترین دولت های پس انقلاب بوده است. این دولت چندین مرحله کلیدی در عرصه بین المللی داشته است: اقدامات مربوط به پرونده هسته ای از جمله حذف تحریم ها و درگیر شدن در مذاکرات مستقیم با امریکا که حرکت مهمی با توجه به دهه ها عدم رابطه دیپلماتیک میان دو کشور بوده است. این مانورها در نهایت سبب شد تا توافق همکاری در در زمینه های مختلف میان ایران و غرب حاصل شود. با این حال، مخالفان محافظه کار روحانی نگران هستند ومی خواهند از انتخاب مجدد او در انتخابات سال 2017 میلادی خودداری کنند". 

"علی تاجرنیا" نماینده سابق مجلس ایران در این باره به المانیتور می گوید:"مخالفان روحانی متحمل شکست های گسترده در انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و مجلس خبرگان شده اند. آنان به همین خاطر می خواهند تصویر عمومی از دولت را لکه دار کنند". "احمد شیرزاد" تحلیلگر سیاسی اصلاح طلب در گفت و گو با "المانیتور" می گوید:"به نظر من روحانی باید از اظهارنظر های بحث برانگیز به جای در میان گذاشتن واقعیت با مردم خودداری کند. وقتی واقعیت گفته نشوند افکار گمراه می شوند. دولت باید به مردم تنها واقعیت ها را بگوید". 

المانیتور در پایان اشاره می کند که محافظه کاران از جمله احمدی نژاد تلاش می کنند تا برجام را بدون دستاورد معرفی کنند. "عبدالرضا داوری" مشاور رسانه ای احمدی نژاد به "المانیتور" می گوید:""چرا روحانی نمی گوید که پس از برجام و لغو تحریم ها چه اتفاقی افتاد. به جای وعده های توخالی دولت باید برنامه ای جدی داشته باشد". 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۶ - ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱
۰
وقتی خود مردم ایران در یک پروژه ای مثل پدیده سرمایه گذاری می کنند و سرمایه شان به باد می رود سرمایه گذار خارجی چطور به قوانین و مسئولین ایرانی اعتماد کنند ؟
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۹ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۰
چطور میشه حرف شما رو تایید کرد ولی که بیشترین رکود رو در دوران ریاست جمهوری آقای روحانی داریم تجربه میکنیم

بیشترین تعداد کارخانه ها و بنگاه های اقتصادی هم چیزیه که قابل چشم پوشی نیست
پربحث ترین عناوین
پرطرفدارترین