counter create hit سکوت دلواپسان و تمسخر فرهادی توسط رسانه سپاه
۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۶۲۸۹۷
واکنش رسانه های داخلی به موفقیت "فروشنده"

سکوت دلواپسان و تمسخر فرهادی توسط رسانه سپاه

واکنش های صورت گرفته به موفقیت فیلم "فروشنده" ساخته اصغر فرهادی در جشنواره فیلم "کن" متفاوت بوده است.
سرویس هنری خرداد: تقریبا اکثر روزنامه های اصلاح طلب ضمن استقبال از موفقیت فیلم فروشنده آن را افتخاری برای ایران رد عرصه های بین المللی دانسته اند. 


به گزارش خرداد، روزنامه "شرق" در مطلبی تحت عنوان "یک فیلم با دو نخل طلا" می نویسد:" گوشه‌ای دیگر از دنیا جایزه به دو ایرانی رسید، هم‌وطنانش اما در این سوی آب‌ها با شادی آنها شریک شدند. اصغر فرهادی و شهاب حسینی نخل طلای شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن را برای بهترین فیلم‌نامه و بازیگر نقش مرد از آنِ خود کردند. مراسم اهدای جوایز اصلی شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن، پس از عبور چهره‌های سینمایی در ساعت ٩ شب به وقت ایران که حدود ٤٥ دقیقه طول کشید، در سالن دبوسید شهر کن برگزار شد. مجری مراسم دیشب را لورن لافیت که بازیگر فیلم «آن زن» به کارگردانی پل ورهوفن در جشنواره امسال نیز بود، بر عهده داشت.  شهاب حسینی، ‌جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره برای «فروشنده» را گرفت. او پس از آنکه به روی صحنه آمد، این جایزه را به مردم تقدیم کرد: «مطمئنم روح پدرم الان نظاره‌گر من است. از اصغر فرهادی و ترانه علیدوستی تشکر می‌کنم. این جایزه را از مردم دارم؛ پس به آنها تقدیم می‌کنم».


روزنامه "آرمان" نیز درگزارشی تحت عنوان "ادای احترام "کن" به فروشنده" می نویسد:" سرانجام شصت‌ونهمين دوره جشنواره بين‌المللي فيلم كن نيز پس از ۱۲ روز پر فراز و نشيب به پايان راه خود رسيد. هيات داوران اين دوره از جشنواره كن را كتايون شهابي، دونالد ساترلند، كرستن دانست، آرناد دسپلچين، مدس ميكلسن، والريا گالينو، لاسلو نمش و ونسا پارادايس با رياست جرج ميلر كارگردان استراليايي تشكيل مي‌دهند. دوربين طلايي جشنواره كن براي فيلم «الهي» به هدي بنيامينا رسيد. جايزه دوربين طلاي جشنواره كن هرسال به بهترين فيلم اول يك كارگردان از ميان فيلم‌هاي حاضر در جشنواره اعطاء مي‌شود. خوانخو ژيمنيز براي فيلم «تايم‌كد» نخل طلاي بهترين فيلم كوتاه جشنواره را از آن خود كرده است. در مراسم اختتاميه جشنواره فيلم كن ژان‌پير لئو بازيگر كهنه‌كار سينماي فرانسه نخل طلاي افتخاري را دريافت كرد. شهاب حسيني به عنوان بهترين بازيگر مرد جشنواره فيلم كن برگزيده شد. بازي درخشان حسيني در فيلم «فروشنده» به كارگرداني اصغر فرهادي اين جايزه را براي او به ارمغان آورد". 


روزنامه "افتاب یزد" نیز در این میان به پوشش هنرمندان ایرانی در کن و سوژه شدن آن در شبکه های اجتماعی پرداخته است. 


رسانه های دلواپسان از جمله "کیهان" به مدیرمسئولی شریعتمداری و "رجانیوز" نزدیک به جبهه پایداری سکوت در این باره و عدم بازتاب دادن آن را ترجیح داده اند.


"وطن امروز" دیگر رسانه دلواپسان ترجیح داده تا به دفاع از اظهارات اخیر "بهروز افخمی" بپردازد که جشنواره کن را جشنواره "دگرباشان" خوانده بود. وطن امروز در مطلبی تحت عنوان "واکنش ها خنده دار بود" می نویسد:" واکنش مجری برنامه «هفت» به این اظهارنظرها جالب است. افخمی در ابتدای برنامه «هفت» گفت: طی هفته گذشته فحاشی‌های زیادی در فضای مجازی به من شد. برای من البته خنده‌دار بود ولی از همه بامزه‌تر حرف‌های هوشنگ گلمکانی بود. او با انتشار عکس و تیتر روزنامه‌ای که من مصاحبه کرده بودم، نوشت: «ای بابا... اینکه از مسعود فراستی هم جلو افتاد!» اما من نمی‌فهمم که گفتن یک حقیقت که همه از جمله مسؤولان جشنواره کن با این قضیه مشکلی ندارند، چطور ممکن است منجر بشود که کسی این حرف را بزند!" 


روزنامه "جوان" وابسته به سپاه اما با نوع نگاه غالب همیشگی و بدبینی نسبت به هنرمندان ایرانی بر آن رسانه "فروشنده" را فیلمی "مرموز" خوانده است. این رسانه با تمسخر "فرهادی" می نویسد:" درد دل فرهادی برای خارجی‌ها: آخ! که امریکایی‌ها نمی‌توانند در ایران فیلم بسازند! / جشنواره فيلم كن در شصت‌و‌نهمين دوره خود به مجالي براي قصه‌پردازی اصغر فرهادي در اين رويداد سينمايي تبديل شده است. جشنواره فيلم كن در شصت‌و‌نهمين دوره خود به مجالي براي قصه‌پردازی اصغر فرهادي در اين رويداد سينمايي تبديل شده است. فرهادي در خاك فرانسوي‌ها از دشواري‌هاي ساخت فيلم در ايران گلايه كرده است که چرا ایران براي فيلمسازي امريكايي‌ها جای مناسبی نیست!  با اين حال از نظر فرهادي فيلم ساختن در ایران همچنان دوست‌داشتني است! در داخل ايران از آخرين ساخته سينمايي فرهادي به عنوان اثري ناشناخته و مرموز ياد مي‌شود؛ فرهادي بعد از ساخت «گذشته» در فرانسه «فروشنده» را در ايران ساخته اما رونمايي از آن را به جشنواره فيلم كن موكول كرده است تا اثرش براي همه در ايران مرموز باقي بماند. شايد هم او دلايل خاصي براي ممانعت از نمايش اوليه فيلمش در جشنواره فيلم فجر داشته است؛ فيلمي كه در دقيقه 90 به جمع پذيرفته‌شدگان در كن راه پيدا كرد". 


جوان در پایان با ابراز گلایه از فرهادی می نویسد:" اين نخستين بار نيست كه سينماگران ايراني در جشنواره‌هاي خارجي از اینکه کشورشان در فیلمسازی مثل امریکا و غرب عمل نمی‌کند برای خارجی‌ها درد دل کرده‌اند. چهره‌هايي چون جعفر پناهي، رخشان بني اعتماد و مجيد برزگر از جمله آنها بوده‌اند. فيلم فرهادي شانس خوبي براي كسب نخل طلاي كن به ويپه در بخش بهترين بازيگر مرد دارد و هم اكنون با نقد و تحليل‌هايي مواجه شده كه اكثر قريب به اتفاق آنها مثبت و خوش‌بينانه هستند".
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
فائزه
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۴ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
۵
۱
خیلی خوب بود مخصوصا تمسخر توسط رسانه سپاه !
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۲ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
۵
۱
گلایه می کنند که چرا با ما غریبه ترید تا خارجیان. باید پرسید وقتی شما غریبه ترید با اینان، اینان هم رفیق ترند با خارجیان. شما برانید تا آنها بربایند.
ایرانی
United States
۲۱:۵۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵
۸
۰
واقعا دم اقای فرهادی و شهاب حسینی گررررررم که پرچم سینمای ایرانو بالا بردن واقعا گل کاشتین
ارزوی بهترین ها برای اقای فرهادی
پربحث ترین عناوین