counter create hit انهدام ممنوع‌التصویری !
۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۳
کد خبر: ۱۶۵۲۲۷

انهدام ممنوع‌التصویری !

روز گذشته روزنامه کیهان در اقدامی عجیب با انتشار تصاویر برخی از چهره‌‌های سیاسی و هنری که رسانه‌های داخلی مجاز به انتشار تصاویر وخبرهای آن‌ها نیستند، عملا ممنوع‌التصویری نانوشته آن‌ها را زیر پا گذاشت.
روزنامه تحت ریاست حسین شریعتمداری در شماره روز گذشته خود، تصاویر افرادی مانند بهروز وثوقی و گلشیفته فراهانی هنرپیشه‌های سینمای قبل و بعد از انقلاب و فائقه آتشین( گوگوش) خواننده قبل از انقلاب را در کنار محمدرضا شجریان منتشر کرد. از سوی دیگر تصاویر دیدار برخی چهره‌های سیاسی، از مصطفی تاج‌زاده، چهره سیاسی اصلاح‌طلبی که 7سال پس از حوادث انتخابات جنجالی 88 از زندان آزاد شده، را نیز منتشر کرد. محمدعلی ابطحی، مصطفی معین و حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور از جمله این افراد هستند که در تصاویر منتشر شده از سوی کیهان، مشخص شده که به دیدار تاج‌زاده رفته‌اند.

محمدرضا شجریان نیز که تصویر گرافیکی وی دو روز پیش به همراه یک مصاحبه در روزنامه دولت(ایران) منتشر شد، در کانون این تصاویر قرار دارد،به خصوص که تصاویر وی در کنار برخی چهره‌های رسانه‌ای خارج از کشور دیده‌ می‌شود که انتشار عکس‌های بی‌حجاب آنان معمولا در مطبوعات داخلی مجاز شمرده‌ نمی‌شود.

همه این تصاویر به همراه آن چه این روزنامه «گزارش خبری تحلیلی کیهان» خوانده و با عنوان«فراموشی‌ وعده‌ها در پیچ و خم حاشیه‌ها» منتشر شد تا نشان دهد که دولتی‌ها با ایجاد این حاشیه‌سازی‌ها وعده‌های رئیس‌جمهور را به فراموشی سپرده‌اند.

روزنامه کیهان با انتشار این تصاویر یادآور تصاویری شد که روزگاری تحت عنوان «کنفرانس برلین» از رسانه ملی منتشر شد و برای برانگیختن احساسات عمومی مردم ایران، از بی‌سابقه‌ترین‌ تصاویر از جمله اندام‌های عریان مردان و زنان – اگرچه ظاهرا تصاویر مخدوش شده بود – استفاده کرد.

این شیوه در چند سال گذشته همواره از سوی برخی از رسانه‌های مدعی اصول‌گرایی به کار برده می‌شود و در این مسیر تنها چیزی که مهم است، کوبیدن حریف است و نه رعایت اخلاق و خطوط قرمز قانونی وعرفی نظام و جامعه ایرانی. شیوه‌ای که آخرین مورد آن قبل از اقدام روزنامه کیهان، انتشار تصاویر خصوصی بانوی مسلمانی به نام«مینو خالقی» بود که در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی از سوی مردم اصفهان به نمایندگی انتخاب شد. این امر بی‌توجه به خطوط قرمز شرعی و اخلاقی وتنها با انگیزه‌ای سیاسی از سوی یک چهره رسانه‌ای مدعی اصول‌گرایی انجام شد.

اقدام روزنامه کیهان البته روز گذشته با واکنش‌هایی نیز مواجه شد. سایت روزنامه ایران در مطلبی نوشت:امروز، صفحه اول کیهان پراست از تصاویر استاد شجریان با زنانی که پوشش و سیما و سلوکشان از نظر کیهانیان و همفکرانشان «قبح ذاتی» دارد و نمایش آن در فیلم‌ها، سریال‌ها و مجلات و...ممنوع است و به تعبیر فقهی مورد استفاده خود این داروغه‌های اخلاق و عسسان رفتار، «تشییع فاحشه!»است. این همه ممنوعیت و حرمت اما به یکباره جایز می‌شود، چون کیهان آنگاه که سخن از -به ظاهر- منفعت کوتاه مدت سیاسی می‌شود، هم به زیر پانهادن مدعای اخلاقی و فقهی خود تن می‌دهد و هم به این راضی می‌شود که مردم در آستانه رمضان هرجا نوای ربنا شنیدند یا اگر در سایه ممنوعیت آن در ایران اسلامی(!) نوستالژی ربنا به ذهنشان آمد به جای حالت روحانی، تصاویری را به یاد بیاورند که کیهان از شجریان و گوگوش منتشر کرده است تا بلکه تف و لعنی هم نصیب استاد کنند.

وزیر ارشاد نیز در این باره گفت: عکس امروز روزنامه کیهان را دیده‌ام اما اینکه این روزنامه با انتشار این عکس تخلفی کرده باشد باید در هیات نظارت بر مطبوعات مطرح شود.

وی ادامه داد: البته گاهی اخباری منتشر می‌شود در رسانه‌ها که از نظر قانونی تخلف به شمار نمی‌رود و به نوعی تحلیل سیاسی آن رسانه است. اگر مطلبی به‌عنوان سیاه‌نمایی و افراط و حتی توهین به مقامات باشد، به عنوان تخلف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

سخنان وزیر ارشاد در حالی بیان می‌شود که صرف انتشار برخی تصاویر در رسانه‌های داخلی – فارغ از این که با تحلیل و یا سیاه‌نمایی همراه شود –اگرچه ممنوعیت‎های قانونی صریحی درباره آن‌ها در دست نیست، اما با محدودیت‌هایی همراه بوده و گاه سبب تذکر به آن‌ها نیز می‌شود.

به هر حال روز گذشته روزنامه کیهان تصاویری در صفحه اول خود منتشر کرد که هیچ رسانه داخلی دیگری امکان آن را ندارد چون در صورت انجام این عمل از سوی هر رسانه داخلی دیگری بدون تردید مسئولان این روزنامه، از اولین کسانی هستند که اقدام به موضع‌گیری کرده و آن را محکوم می‌کنند. نکته جالب این که تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ کدام از رسانه‌های مدعی «اصول» به این اقدام روزنامه کیهان واکنش نشان ندادند. شاید بتوان گفت که تنها جای تصویر رئیس دولت اصلاحات در این میان خالی بود تا بتوان گفت که روزنامه تحت نظر حسین شریعتمداری کمر به انهدام مقوله «ممنوع‌التصویری» در رسانه‌های ایران بسته است.

منبع: روزنامه هم‌دلی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
کیاوش حافظی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۶ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
۰
۰
سلام دوستان لطفا از مطالب روزنامه همدلی استفاده می کنید منبع هم بزنید تا اخلاق حرفه ای رعایت شده باشد. همانطوری که قبلا ما هم در این روزنامه وقتی از مطالب تولیدی شما استفاده کردیم منبع را معرفی کردیم. از بذل توجه شما همکاران محترم سپاسگزارم
مدیر پایگاه از شما پوزش میخواهیم درج شد
پربحث ترین عناوین
پرطرفدارترین