counter create hit ٣٠‌هزار‌سند‌تخلف‌بنیادشهیددر‌دولت‌قبل
۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۹
کد خبر: ۱۶۹۷۹۸

٣٠‌هزار‌سند‌تخلف‌بنیادشهیددر‌دولت‌قبل

«متأسفانه یا خوشبختانه، تهیه‌کنندگان گزارش نتوانستند نظر کمیته را جلب بکنند؛ یعنی به عبارتی این گزارش به تأیید هیأت تفحص و تأیید نرسید و مختومه شد. هیچ تخلفی توسط مدیران صورت نگرفته و اگر تخلفی بوده، مربوط به گذشته بود. منظورم مسئولان دولت پیش از اصلاحات. فقط یک مورد کلاهبرداری مثلا یک مورد اختلاس صورت گرفته که فرد را (که قبل از من آن‌جا مشغول بود) برکنارش کردم. من به شما اعلام می‌کنم اگر به اندازه یک حبه قند زریبافان در بنیاد استفاده کرده رو کنند.» اینها بخشی از اظهارات چند روز پیش مسعود زریبافان رئیس پیشین بنیاد شهید است. مردی که از حلقه نزدیک احمدی‌نژاد به شمار می‌رود و حتی گفته می‌شود که باجناق رئیس‌جمهوری سابق است. اظهارات زریبافان پس از آن بیان شد که نتیجه تحقیق و تفحص از پرونده بنیاد شهید در دولت قبل هیچگاه توسط هیأت‌رئیسه مجلس نهم قرائت نشد.     
به گزارش خانه ملت، امیر خجسته رئیس هیأت تحقیق و تفحص از بنیاد شهید حالا از هشدارهایش به زریبافان درباره مصاحبه نکردن با رسانه‌ها پرده برداشته و گفته است: من بار‌ها به آقای زریبافان تأکید کردم که مصاحبه‌ای انجام ندهد اما ایشان توجهی نکردند؛ آقای زریبافان نباید وارد بحث تحقیق و تفحص می‌شدند.  
به گفته این نماینده مجلس این‌که آقای زریبافان اعلام می‌کند که اگر به اندازه حبه قندی سند دارید، آن را رو کنید باید گفت که اگر رئیس مجلس اجازه دهد، ۳۰‌هزار سند از این تحقیق و تفحص را رسانه‌ای خواهم کرد.  
نماینده مردم همدان درمجلس دهم، همچنین می‌گوید: ما با هیچ یک از افراد رودربایستی نداریم و با هیچ‌کس نیز تبانی نکرده‌ایم؛ این‌که می‌گویند این پرونده مختومه شده اطلاعات غلطی است. ما مشکلات عدیده‌ای در بانک دی و سیستم‌های اقتصادی در بنیاد شهید داشتیم که تیم تحقیق و تفحص در بررسی‌های خود به آنها پرداخت. درجریان تحقیق و تفحص از بنیاد شهید نیز صد‌ها‌ میلیارد تومان را برگرداندیم.  
خجسته تصریح کرد: متأسفانه تخلفاتی در بانک دی رخ داده که تلاش داریم سرمایه‌ رفته را بازگردانیم؛ برخی‌ها گمان می‌کنند که ما اطلاعاتی نداریم، درحالی ‌که باید گفت، آیا گمان می‌کنید اطلاعی از قیمت‌گذاری زمینی که با قیمت ناچیز می‌خرید، نداریم؟
او یادآور شد: به همین زودی‌ها چندین تحقیق و تفحص را شروع خواهیم کرد، ازجمله ۵۰‌هزار‌میلیارد تومانی که در یکی از بانک‌ها بلاتکلیف است و نیز تحقیق و تفحص از چندین بانک نمونه آن بانک دی است. این بدان معناست که تحقیق و تفحص ما استمرار دارد.  
مسعود زریبافان در مصاحبه با سایت انتخاب درباره پرونده بانک دی که به گفته او ٦٠‌درصد سهامش متعلق به ایثارگران بود، گفته است: «یک نفر از بیرون کلاه بانک را برداشته و من پیگیری کردم به نتیجه رساند. این را درپرونده بنیاد بگذارند، یک ظلم است، یک ظلم آشکار است که جبران نمی‌شود. هنوز دیر نشده هر تخلفی دارند، پرونده‌اش را رو کنند».
امیر خجسته اما درباره تخلفات صورت گرفته در بانک دی به خبرگزاری خانه ملت گفته است: هم‌اکنون نیز در بانک دی اتفاقاتی افتاده که من رأساً به آن ورود و برخورد کرده‌ام تا این مبالغ برگردانده شود. اگر کسی اصرار دارد که ما مستندات خود در زمینه تفحص از بنیاد شهید را ارایه کنیم، با رئیس مجلس هماهنگ خواهیم کرد تا این مستندات ارایه شود و آن را دراختیار رسانه‌ها قرار می‌دهیم.  
خجسته با انتقاد از این‌که ناکارآمدی و سوءمدیریت در بنیاد شهید غوغا کرده است، گفت: فشارهای سیاسی از داخل و خارج مجلس مانع از آن می‌شد که تحقیق و تفحص به نتیجه برسد؛ براساس تلاش‌های صورت گرفته ۵۰۰‌میلیارد تومانی که از صرافی بانک دی به دوبی رفته بود، برگردانده شد. همچنین بخشی از اموال و یک هتل نیز بازگردانده شده است.  
وی درباره عدم امضای تحقیق و تفحص ازسوی تعدادی از نمایندگان مجلس نهم افزود: ۷نفر این تحقیق و تفحص را امضا کردند ولی تعدادی از آنها امضا نکردند، ما گمان می‌کردیم که این تحقیق و تفحص روال عادی دارد اما پیچیدگی‌های زیادی داشت و عزمی برای قرائت آن وجود نداشت.  
خجسته تأکید کرد: متأسفانه درآخرین جلسه‌ای که برای نهایی شدن تحقیق و تفحص از بنیاد شهید تشکیل شد، تعداد اعضا به حد نصاب نرسید اما از مسیر قوه‌قضائیه موضوع را پیگیری و به رئیس مجلس گزارش دادیم و حال مسئولیت طبق قانون با هیأت‌رئیسه خواهد بود.  به گفته او حتی با پیگیری های رئیس قوه قضاییه چند بازداشت هم در این زمینه انجام شده است.
 نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی درعین حال تأکید کرده است: ما هیچ‌گاه نمی‌گوییم آقای زریبافان یا هر فرد دیگری اختلاس کرده اما بدون ‌شک ضعف‌های مدیریتی وجود داشته ما حتی با رئیس فعلی نیز کاری نداریم؛ به نظر می‌رسد باید سیستم‌های اقتصادی از بنیاد شهید جدا شود و واگذاری‌هایی در این زمینه صورت گیرد. 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: