counter create hit پیش بینی نشریه امریکایی از چشم انداز برجام در سال آینده
۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۱۷۰۰۷۴
گمانه زنی درباره روابط تهران – واشنگتن

پیش بینی نشریه امریکایی از چشم انداز برجام در سال آینده

امکان یا عدم امکان تداوم برجام و چشم انداز روابط ایران و امریکا از جمله مسائل مورد ارزیابی قرار گرفته در مقاله تازه نشریه "نیوزویک" بوده اند.
سرویس بین الملل خرداد: نشریه "نیوزویک" با انتشار گزارشی به ارزیابی چشم انداز برجام پرداخته است. این نشریه با اشاره به این که دلواپسان در ایران نگران باز شدن فضا پس از برجام هستند و در امریکا نیز نمایندگان کنگره کارشکنی می کنند در بخش مهمی از گزارش خود به چشم انداز برجام در سال اینده پرداخته است. 


به گزارش خرداد، نیوزویک پیش بینی می کند که برجام سال آینده نیز ادامه می یابد. این نشریه در این باره می نویسد:"در آستانه اولین سالگرد توافق هسته ای کری وزیر امور خارجه امریکا پیش بینی کرد که در آینده چه افتاقی خواهد افتاد او اظهار کرد که متغیر های زیادی پیش رو خواهند بود. با این حال، او ابراز امیدواری کرد که برجام و اجرای مفاد آن ادامه یابد. او در نشست آسپن اظهار کرد که ایران در حال حرکت به سوی تغییری عمده است. او اظهار کرد که روحانی و ظریف رییس جمهوری و وزیر امور خارجه ایران پای میز مذاکره با امریکایی ها نشستند. او هم چنین اشاره کرد که کسانی در ایران هستند که نمی خواهند ایران و امریکا با یکدیگر تعامل داشته باشند". 

نیوزویک در ادامه اشاره می کند که به احتمال زیاد در سال اینده نیز توافق هسته ای پابرجا باقی خواهد ماند و در این باره می افزاید:"یک دلیل عمده آن این است که هر دو کشور انتخابات ریاست جمهوری را برگزار خواهند کرد. روحانی  با شرایط حساسی مواجه است. اگرچه او هنوز هم محبوب است اما نظرسنجی ها نشان می دهند که سرخوردگی ای میان ایرانیان ایجاد شده است چرا که مزایای لغو تحریم ها و برجام آن گونه که پیش بینی می شد به سرعت لمس نشده است. کارزار انتخاباتی در امریکا نیز سرنوشت ساز است و موضوع برجام در آن مطرح شده است. در ماه مارس گذشته دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان اظهار کرد که اولویت شماره یک او از بین بردن توافق هسته ای با ایران است که او آن را زیانبار خواند. در مقابل مقام معظم رهبری اشاره کردند که در صورت پاره کردن توافق توسط امریکا، ایران آن را به آتش خواهد کشید. پس از این موضوع علاء الدین بروجردی رییس کمیسون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس نیز تهدید کرد که ایران غنی سازی اورانیوم را در صورت بعدی قدرت های جهانی از سرخواهد گرفت". 

نیوزویک اشاره می کند که توافق هسته ای تنها یکی از موضوعات مختلف روی میز است. این نشریه می نویسد:"حتی اگر روحانی بازهم به عنوان رییس جمهوری ایران انتخاب شود بازهم تحت فشار دلواپسان قرار خواهد داشت. هم چنین درباره وضعیت سایر قوا نیز او مورد انتقاداتی قرار خواهد گرفت. در مقابل نهادهای خاص نظامی وجود دارند که قدرت سیاسی را نیز در اختیار دارند. آنان در منطقه حامی گروه های مختلفی هستند که امریکا به آنان تمایلی ندارد". 

نیوزویک در نتیجه گیری گزارش خود می نویسد:"به نظر می رسد که همکاری ایالات متحده و ایران فراتر از توافق هسته ای محدود شده است و در بهترین حالت ممکن باید انتظار داشت که وضعیت کنونی حفظ شده و بدتر نشود". 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین