counter create hit حمایت رسانه نهاد خاص از "قالیباف" در آستانه انتخابات
۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۱۷۲۵۶۳
گمانه زنی درباره کلید خوردن سناریوی به صحنه آوردن دوباره شهردار تهران

حمایت رسانه نهاد خاص از "قالیباف" در آستانه انتخابات

رسانه های محافظه کاران و دلواپسان در حالی می خواهند نام قالیباف را به عنوان نامزد احتمالی انتخابات مطرح کنند که مردم مناظره تاریخی یک "حقوقدان" و یک "نظامی" را به خاطر می آورند.
سرویس سیاسی خرداد، پژمان پارسی پور: بهمن ماه 92 بود که روزنامه های همشهری، تهران امروز، کیهان، جوان و وطن امروز در واکنش به تذکر و درخواست استعفای محمد باقر قالیباف به دفاع از شهردار تهران پرداختند. در آن زمان حادثه آتش سوزی منجر به جان باختن دو کارگر زن در خیابان جمهوری شده بود. روزنامه جوان نیز در آن زمان به دفاع از قالیباف پرداخت و اصلاح طلبان را متهم کرد که از این اتفاق نامبارک فرصتی ساخته‌اند که مدت‌ها در انتظارش بودند تا شهرداری پایتخت را فتح کنند و به سمت مجلس بعدی خیز بردارند. 


به گزارش خرداد، روزنامه کیهان نیز در آن زمان با حمله به اصلاح طلبان نوشت:" طی سالیان گذشته از جمله در دوران اصلاحات سوانح و فجایع به مراتب بدتری رخ داده بود و واکنش خاصی از سوی دولت وقت مشاهده نشد و کسی نیز استعفا نداد اما اصلاح‌طلبان شورای شهر به بهانه حادثه خیابان جمهوری خواستار استعفای شهردار پایتخت شده‌اند. 

حمایت همه جانبه رسانه ای محافظه کاران از قالیباف در زمان انتخابات ریاست جمهوری در مقابل روحانی نیز آشکار بود. اکنون که زمان به سرعت می گذرد و موسم انتخابات فراخواهد رسید نیز انتشار چندین گزارش از سوی ارگان های وابسته به نهادی خاص با مضمون دفاع از قالیباف اقدامی تامل برانگیز می نماید. 

برای مثال، "صبح صادق" مطلبی تحت عنوان "ورود زودهنگام برای تخریب رقیب احتمالی" ضمن حمله به روحانی از اظهارات رییس جمهوری در نخستین اجلاس جهانی شوراهای  شهرداران 2016 میلادی به شدت انتقاد کرده است. 


روحانی در این اجلاس گفته بود:" پول احداث بزرگراه از چند برج بلند می‌رسد. سپس همان جمعیت برج به بزرگراه‌ها می‌آیند و رفت و آمد کند می‌شود یا ما برای ایجاد یک بوستان و کاشت نهال در این بوستان یک باغ با درختان چندین ساله را از بین می‌بریم. یعنی از یک طرف نعمتی درست شده و از طرفی نغمت".

رئیس جمهور در ادامه بیان کرد:"نگاهمان به آسمان است که خدا روزی برساند. شهرداری‌ها نیز نگاهشان به بلندمرتبه‌هاست که بالاتر بروند تا بتوانند پول تراکم بگیرند و کشور را اداره کنند. نمی‌خواهم به شهرداری یا شورای شهر نقد کنم، مشکل وجود دارد، باید دست به دست هم دهیم و مشکل را حل کنیم و برای اینکه مردم از زحمات شوراها و شهرداران احساس لذت بیشتری داشته باشند باید از تجربه‌های کشورهای دیگر نیز استفاده کرده و بهره‌برداری کنیم". 

او با بیان اینکه نداشتن درآمد پایدار برای شهرداری‌ها، مشکلات فراوانی را برای شهرها و حتی روستاها به وجود آورده است، افزود: امروز با وجود آنکه در شهرها مخصوصاً تهران کارهای بزرگی انجام شده و پل‌ها، تونل‌ها، بزرگراه‌ها، قطار شهری و بوستان‌های مختلفی احداث شده است، ولی مردم احساسی که در برابر این همه کار باید داشته باشند را ندارند. چون وقتی می‌خواهیم یک پل یا تونل درست کنیم گاهی از تراکم استفاده می‌کنیم و گاهی از تغییر کاربری اراضی".

صبح صادق در انتقاد از اظهارات روحانی نوشت:"نباید موضوعات صرف داخلی را مقابل چشم خارجی ها آن هم در یک اجلاس بین المللی مطرح کنیم البته این چندمین بار است که دارد اتفاق می افتد. طرح مسائل جناحی و سیاست داخلی در سخنرانی های بین المللی آن هم اگر بهره برداری های سیاسی و انتخاباتی برای پیشبرد اهداف داخلی و تخطئه رقبای بالقوه و احتمالی پیش از هنگام باشد جای تامل جدی دارد. به نظر می رسد رییس جمهوری با این تلقی که شهردار تهران رقیب اوست خیلی زود وارد رقابت های انتخاباتی شده و دست به اقدامات پیشدستانه زده است. خود دولت به خوبی می داند که چه میزان بدهی به شهرداری دارد معمولا کسی که بدهکار است باید یک سری ملاحظات هم داشته باشد شاید با پرداخت بموقع بدهی دولت به شهرداری دیگر بسیاری از نابسامانی ها که رییس جمهور آن را در یک جلسه بین المللی بیان می کند از بین می رفت و کار به تراکم فروش نمی رسید". 


نکته اصلی در اینجاست که صبح صادق در حالی به گمانه زنی درباره رقیب احتمالی بودن قالیباف پرداخته که اصولا صحبت بسیار جدی از این موضوع به میان نیامده است و به نظر می رسد آن نشریه می خواهد به این موضوع دامن بزند. این ارگان در ادامه حمایت تمام قد از قالیباف می نویسد:" همگی به این نکته واقفند، حتی جناح رقیب شــهردار تهران بارها در جمعهای عمومی اعتراف کرده اند که عملکرد شهرداری در این چند سال درحوزه های حمل ونقل، فضای سبز، ساخت بزرگراهها، پل ها و تونل ها و... بسیار موفقیت آمیز بوده است و تازه این کارها را با دستان بسته انجام داده است."

ابراز نگران ارگان های نهاد خاص آنجا مشخص تر می شود که "جوان آنلاین" نیز در گزارشی در تاریخ 10 مرداد 95 تحت عنوان "دغدغه ما فقط یک دوره دیگر رییس بودن است" مطلبی را به ظاهر در انتقاد از موضع روزنامه های حامی دولت نوشته است اما عکس مطلب و محتوای آن نشان می دهد که دغدغه و نگرانی این روزنامه بیش تر از انتقادات مطرح شده علیه شخص قالیباف است. 

این روزنامه می نویسد:" رسانه‌هاي اصلاح‌طلب پا به پاي زمزمه‌هاي حدسي و گماني پيرامون كانديداتوري افراد مختلف در انتخابات رياست جمهوري 96، پروژه‌هاي تخريبي خود را نيز پيش مي‌برند. هر اسمي كه به ميان بيايد و بتواند به صورت بالقوه كانديداي اصولگرايان در انتخابات سال آينده باشد، ناگاه موج تخريب‌ها آغاز مي‌شود و وقتي صاحب آن اسم رقيب انتخابات قبلي باشد، تخيل «تمام نشدن رقابت انتخاباتي حتي بعد از سه سال» هم به كمك‌شان مي‌آيد و توپخانه‌هاي «ترور‌شخصيت» حمله را آغاز مي‌كنند". 

این روزنامه در ادامه دلواپسی خود برای قالیباف می نویسد:" روزنامه آرمان به عنوان پيشتاز زردنگاري در عرصه سياست، در شماره روز گذشته خود تا مرحله پيش‌بيني متن سخنراني‌هاي قاليباف در برنامه‌هاي انتخاباتي سال 96 هم پيش رفت! آرمان در يك پيش‌بيني و تحليل سياسي عجيب كه بي‌هيچ قرينه و مبنايي و صرفاً بر مبناي تخيلات ذهني صورت پذيرفته، مي‌نويسد: «او (قاليباف) تصور اين را دارد كه بخشي از جامعه از عملكرد كانديداي قطعي اصلاحات رضايت ندارند، پس بايد سوار بر اين موج نارضايتي‌ها شود و در سخنراني‌هاي خود در سال ۹۴ بگويد كه مثلاً امروز از بي‌عملي و سوءمديريت بيشتر از فشار دشمن رنج مي‌بريم، بي‌برنامگي و ضعف مديريت در اين دولت و دولت پيشين از تحريم‌ها هم مؤثرتر است يا انرژي مسئولان به‌جاي حل مشكلات صرف مسئله‌ سازي‌هايي مي‌شود كه هدف از آن گريزناپذيرنشان‌‌دادن توافق به هر قيمت است... نطق سال بعد قاليباف يا تيتر يك كردن يك غلط در توئيتي انگليسي توسط مخالفان اصلاح‌طلبان و فخر بلد بودن زبان انگليسي، آيا مشكل و دغدغه امروز مردم ايران است؟" 


علاوه بر صبح صادق و جوان سایت "مشرق" نیز که وابستگی آن به محافظه کاران و نهادهای آنان آشکار است نسبت به انتقادات روحانی از قالیباف ابراز نارضایتی کرده و در مطلبی تحت عنوان "چرا روحانی امروز به شهرداری تهران حمله مستقیم کرد؟" از قالیباف به عنوان "بدیل احتمالی" روحانی یاد کرده است. این سایت می نویسد:" نگاهی به موج رسانه های حامی دولت بیانگر آن است که حلقه تصمیم ساز دولت تدبیر و امید بر این باور است که دولت روحانی باید بدون بدیل تعریف و تفسیر شده و موضوع ناکارآمدی آن به حواشی های خودساخته می بایست مورد تاکید قرار گیرد. ریزش آرا و حمایت پایگاه اجتماعی روحانی پس از فیش های حقوقی که به باور زیباکلام 20 درصد ریزش را فراهم آورده، تلاش های دولت را دو چندان کرده که با حمله به بدیل های احتمالی خود ضمن ایجاد حواس پرتی خود را از تمرکز عمومی خارج سازد". 


ابراز نگرانی های آشکار رسانه های وابسته به نهادهای خاص و حلقه های محافظه کاران نشان می دهند آنان به خوبی متوجه شده اند که پس از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان پایگاه مردمی خود را به شدت از دست داده اند و مهره قابل توجهی را نیز برای عرضه در انتخابات ندارند آنان هم چنان بر روی قالیباف و ایجاد فضای ذهنی در میان افکار عمومی برای نامزدی احتمالی او در انتخابات پیش رو مانور می دهند غافل از آن که روحانی "حقوقدان" در مقابل یک "نظامی" در مناظره های انتخاباتی پاسخ هایی جانانه داد که در حافظه تاریخی ملت ثبت شده اند و به این زودی پاک نخواهند شد. 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۲ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
۰
۴
اگر همه اصولگرایان از قالیباف حمایت کنند با توجه به کاهش محبوبیت روحانی ( نارضایتی سهامداران پدیده ، سپرده گذاران میزان ، کارگران بیکار شده کارخانجات ورشکسته ، فیشهای نجومی و ... ) پیروزی خلبان دور از انتظار نیست
پربحث ترین عناوین