counter create hit کتابی تازه با هدف نمایش چهره ای انسانی از شاه مخلوع جنایتکار
۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۱۷۳۲۳۲
از "دیکتاتور مصلح" خواندن محمدرضا تا طرح ادعا درباره امام موسی صدر

کتابی تازه با هدف نمایش چهره ای انسانی از شاه مخلوع جنایتکار

"اندرو اسکات کوپر" که کتاب مشهور "پادشاهان نفت" را نوشته در کتاب تازه خود تحت عنوان "سقوط از اسمان؛ آخرین روزهای شاهنشاهی پهلوی در ایران" به دفاع از جنایات شاه مخلوع پرداخته است.
سرویس بین الملل خرداد: روزنامه امریکایی "نیویورک تایمز" ضمن اذعان به غربزده بودن شاه مخلوع می نویسد:"او پروژه های نوسازی را اجرا کرد. بر روی سکولاریزاسیون زندگی ایران و رهایی زنان از سنت های مذهبی تمرکز کرد. او می خواست زنان در حوزه عمومی حضور یابند و خواستار حضور زنان در دانشگاه ها بود. او قوانین سکولار را به حوزه قضایی و قوانین خانواده نیز بسط داد. اقدامات او فمینیست های سکولار را تشویق کرد. یک سوم از دانشجویان دانشگاه های ایران را در سال 1978 میلادی زنان تشکیل می دادند". نویسنده این ادعا را در حالی مطرح می کند که تمام امارها نشان از چندین برابر شدن تعداد دانشجویان دختر در سال های پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی دارد. 


به گزارش خرداد، کوپر در این کتاب مدعی است که زنان خاورمیانه در زمان دیکتاتورهای سکولار بهتر از امروز زندگی می کردند و شاه را نیز در زمره دیکتاتورهای سکولار قلمداد کرده است. 

البته این روزنامه در ادامه اذعان می کند که نویسنده کتاب خصومتی اشکار با اسلامگرایی در حوزه سیاست دارد و همین موضوع سبب شده تا تحلیلی توانمند را ارائه ندهد. نیویورک تایمز می نویسد:"کوپر در این کتاب اصلا توجهی ندارد که روشنفکرانی چون علی شریعتی و جلال آل احمد نیز باورمند به اسلام بودند و آنان بودند که بسیاری از جوانان را به سوی مذهب سوق دادند. واقعیت آن است که کوپر تحلیلی عمقی نداشته است. او می نویسد:"ایت الله خمینی قلب و ذهن فرزندان نخبگان عصر پهلوی را از آن خود کرد و در میان طبقات متوسط و متوسط رو به بالا نیز نفوذ پیدا کرد. این تحلیل چندان درست نیست جوانان و تکنوکرات های نخبگان پهلوی نمی خواستند رژیم سقوط کند اما انان به طیف های گسترده ای تقسیم شده بودند عده ای از آنان کمونیست بودند عده ای مشروطه خواه عده ای ملی گرا و عده ای دموکرات. جمع شدن آنان پشت ایت الله خمینی بدان معنا نبود که آنان جذب نیروهای اسلامی شدند. 

این روزنامه در ادامه اشاره می کند که نویسنده کتاب مدعی است که حضرت امام (ره) امریکایی ها را فریب دادند و در این راستا از اصل تقیه استفاده کردند و هدف اصلی انقلابیون که همانا مخالفت با امریکایی ها بود را اشکار نساختند. 


کوپر در این کتاب هم چنین ادعای رد شده و نخ نمایی را مطرح می کند که سلطنت طلبان و امریکایی ها بارها تکرار می کنند و آن نقش داشتن انقلابیون ایرانی و طرفداران حضرت امام (ره) در ناپدید شدن امام کوسی صدر است ! این نویسنده مدعی است که انقلابیون ایرانی می دانستند که بین شاه و امام موسی صدر امکان مصالحه پنهانی وجود داشته است. 

نیویورک تایمز نیز درباره این ادعا می نویسد:"ادعای او سرگرم کننده است اما شواهد اندکی وجود دارند که اثبات کنند امام موسی صدر واقعا می توانست رقیبی جدی در مقابل ایت الله خمینی باشد. این روزنامه در ادامه می نویسد:"تقریبا می توان گفت که هدف نویسنده مشخص است او می خواهد بگوید شاه در مقایسه با صدام حسین در عراق و حافظ اسد در سوریه که مخالفان خود را سرکوب کردند دیکتاتور مستبد خیرخواهی بود". 

این روزنامه در ادامه به مسائلی اشاره می کند که اثبات می کنند تا چه اندازه تحلیل کوپر مغرضانه بوده است و در این باره می نویسد:"او از فرح دیبا به عنوان موفق ترین زن قرن بیستم یاد می کند ! و می گوید او بود که موزه ها و مدارس و بیمارستان برای جذامی ها را ساخت. او از فرح بعنوان ستاره خاندان پهلوی یاد می کند". 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
ایمان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۲ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
۰
۰
با یه قرارداد 400 میلیون به ایران پرداخت شد 1.7 میلیازد د یگه هم بایذ سود اون قرار داد هست اونم قراردا خرید اسلاحه در سال 52برعکس قرار دادهی امروزی که روزی میخواهد پاره بشه روزی اتش بگیره
پربحث ترین عناوین