counter create hit نشست خبری روحانی در نیویورک
۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۰
کد خبر: ۱۸۰۹۰۳

نشست خبری روحانی در نیویورک

رییس‌جمهور با بیان این که ایران امروز به عنوان یک سد بزرگ در برابر تروریست‌ها ایستاده تاکید کرد: خوشحالم بگویم ایران به عنوان سد بزرگی در منطقه علیه القاعده و داعش بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی پنج‌شنبه شب در نشست خبری پایان سفر خود به نیویورک در جمع خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی اظهار کرد: یکی از نکاتی که سه سال پیش در سفرم به نیویورک به آن اشاره کردم اهمیت مبارزه با خشونت و افراطی‌گری و تروریسم بود  و این که منطقه ما با معضل بی‌ثباتی مواجه شده است. خاورمیانه بسیار مهم است و بی‌ثباتی نمی‌تواند بر منطقه محصور بماند و به دیگر نقاط سرایت خواهد کرد همان‌طور که دیدیم تروریسم مرزی نمی‌شناسد.

او افزود: متاسفانه ویروس تروریسم در اروپا، آفریقا، آسیا، آمریکا و همه‌جا سرایت کرده و همه جهان را مبتلا کرده است. در زمینه مبارزه با تروریسم باید تلاش مضاعف کنیم و خوشحالم که بگویم ایران به عنوان سد بزرگی در منطقه علیه القاعده و داعش بوده و امروز به عنوان سدی بزرگ برابر تروریست‌ها ایستاده است.

روحانی اضافه کرد: همه کشورها را دعوت می‌کنم که در مبارزه با تروریسم جدی باشند چون این خطر فقط برای ما نیست بلکه برای همه جهان است و باید بتوانیم دیر یا زود موفق شویم تا این خطر را از بین ببریم.

وی با اشاره به صحبت‌های سه سال پیش خود در اولین سفرش به نیویورک یادآور شد: در آن زمان تاکید کردم که مسائل پیچیده بین‌المللی از طریق گفت‌وگو و تعامل سازنده قابل حل و فصل است و از طرفی گفتم همه باید با صدا و موضع واحد علیه خشونت و افراطی‌گری بایستیم. به همین دلیل از مجمع عمومی خواستم قطعنامه‌ای را تحت عنوان جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری به تصویب برساند.

رییس جمهور هم‌چنین به حل مساله هسته‌ای ایران اشاره کرد و افزود: بعد از ماه‌ها تلاش و گفت‌وگو بین ایران و 1+5 و در مجموع مذاکرات 7 کشور، ما در یکی از مسائل مهم و پیچیده یعنی هسته‌ای به نتیجه رسیدیم و به توافق دست یافتیم که مورد تایید شورای امنیت قرار گرفته است.

او ادامه داد:‌ 8 ماه از آن توافق و اجرایی‌ شدن برجام گذشته و برای ما بسیار مهم بود که به جهان بگوییم نظام جمهوری اسلامی در موضوع سلاح هسته‌ای و کشتار جمعی که همواره تاکید کرده در دکترینش نیست، به اثبات برساند که به دنبال چنین سلاح‌هایی نیست و این از لحاظ تعهد اخلاقی و سیاسی موفقیت بزرگی برای ملت و دولت ایران بود.

روحانی هم‌چنین بیان کرد: برخی از کشورها حتی با پیچ و مهره غنی‌سازی هسته‌ای ما هم موافق نبودند اما توانستیم جهان را به این اذعان برسانیم که غنی‌سازی حق ایران است و  امروز هم این مسیر را در نطنز، فردو و اراک ادامه می‌دهیم.

رییس‌جمهور در ادامه به تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: موضوع تحریم، از ابتدا یک ابزار غلط و نادرست بود که بعضی‌ها به کار گرفته بودند و به ضرر همه بود. دو موضوع در تحریم بسیار اهمیت داشت. یکی انرژی و مساله نفت و گاز و دیگری روابط بانکی. در مساله انرژی بعد از اجرایی‌شدن برجام تحریم‌ها به طور کامل برداشته شده و ایران فعالیت عادی خود را انجام می‌دهد اما در مساله روابط بانکی ما هنوز مشکلاتی داریم که طرف مقابل باید به طور 100 درصد و کامل در این زمینه به تعهدات خود عمل کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین