counter create hit پدیده پناهندگی ورزشکاران ایرانی از نگاه نمایندگان مجلس
۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۱
کد خبر: ۱۹۴۱۲۸

پدیده پناهندگی ورزشکاران ایرانی از نگاه نمایندگان مجلس

ورزش ایران در شرایطی در چند سال اخیر شاهد از دست‌رفتن سرمایه‌های خود در رشته‌های مدال‌آور تکواندو و کشتی‌ فرنگی و رفتن آنها به جمهوری آذربایجان بوده که مسئولان ارشد این حوزه هیچ راه‌حل اساسی برای آن نیندیشیده‌اند تا مانع ازدست‌رفتن این سرمایه‌ها شوند. سرمایه‌هایی که حالا به مدال‌آوران دیگر کشورها در بازی‌های المپیک تبدیل شده‌اند.

نکته تأسف‌برانگیز اینجاست؛ ورزشکارانی مانند صباح شریعتی و میلاد بیگی (دو مدال‌آور ایرانی جمهوری آذربایجان در المپیک) اگر به جمهوری آذربایجان مهاجرت کردند، نفرات دوم و سوم تیم‌های ملی بودند و راه خود را برای رسیدن به مدال جهانی و المپیک با توجه به رقابت نزدیک در اردوها دشوار می‌دیدند که مهاجرت کردند. در این شرایط مهاجرت باقری‌معتمد با مهاجرت‌های قبلی کاملا متفاوت است. این‌بار یک مدال‌آور المپیکی ایران قصد دارد تابعیت خود را تغییر دهد.

سؤال اینجاست؛ چرا درباره تکواندوکار ستاره‌ای مثل محمد باقری‌معتمد که یک نقره المپیک، دو طلا و نقره مسابقات قهرمانی جهان، یک طلای بازی‌های آسیایی، دو طلا، یک نقره و یک برنز قهرمانی آسیا، یک طلا و یک نقره مسابقات دانشجویان جهان و... دارد، باید این‌گونه رفتار شود که مجبور شود به‌عنوان یار کمکی برای تیم ملی کشور دیگری به میدان برود!

با تمام اینها اگرچه فدراسیون تکواندو بعید می‌داند محمد باقری‌معتمد تغییر تابعیت داده باشد و مهماندوست، مربی قدیمی او هم این موضوع را رد می‌کند اما با توجه به حرف‌های خود معتمد که گفته بود قصدش مبارزه‌کردن برای کشور دیگری است، این خطر احساس می‌شود که این ورزشکار هم به‌زودی به جمع مهاجران ورزشی ایران بپیوندد. اگر چنین اتفاقی بیفتد، باقری‌معتمد اولین مدال‌آور المپیک ایران است که تغییر تابعیت می‌دهد.

 رضا مهماندوست تکواندوکار و سرمربی اسبق تیم ملی ایران، که سال‌ها قبل با بدترین شرایط او را از دست دادیم حالا نه تنها 4 سال است بهترین مربی دنیا است بلکه باعث رشد و توسعه تکواندو در آذربایجان نیز شده و تلاش‌های او شرایط را برای انتخاب فدراسیون این کشور به عنوان بهترین فدراسیون جهان فراهم شده است.

عضو فراکسیون ورزش مجلس گفته اگر در زمینه حل مشکلات، معیشت و اشتغال نخبگان ورزشی و علمی در کشور فکر اساسی نداشته باشیم، در آینده‌ای نه چندان دور از کشور فرار می‌کنند چنانچه تاکنون این اتفاق در بسیاری از رشته‌های ورزشی از جمله کشتی و تکواندو و ... افتاده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌گو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مهاجرت چهره‌های ورزشی به دلایل مختلفی همچون بی توجهی وتبعیض، مسائل مادی یا سوءمدیریت‌ها و ... بر اهمیت این رخداد تاکید کردند که در ادامه می‌خوانید.

قهرمانان وطنی در معرض پیشنهادات اغواکننده برای خروج از کشور

عضو فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به خروج برخی ورزشکاران و قهرمانان جهانی از کشور و به تابعیت در آمدن آنها به کشورهای دیگر، گفت: دولت باید فکری به حال اشتغال و معیشت ورزشکاران کند.

صدیف بدری

صدیف بدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به خروج برخی ورزشکاران و قهرمانان جهانی از کشور و به تابعیت در آمدن آنها به کشورهای دیگر، گفت: وقتی به ورزشکاران و قهرمانان جهانی توجهی نمی‌شود و آنها تکریم نمی‌شوند، نمی‌توان از آنها انتظار داشت به پیشنهاد جذاب کشورهای دیگر برای خروج از کشور تن نداده و تابع آن کشورها نشوند زیرا در صورت خروج قادر خواهند بود به عنوان بازیکن اصلی آن تیم‌ها در مسابقات شرکت کنند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر خروج نخبگان ورزشی، این مشکل در حوزه علمی نیز وجود دارد و نخبگان علمی نیز معمولا با چنین چالش و دغدغه‌هایی مواجه هستند؛ لذا مسئولان مربوطه و دولت باید فکر اساسی به حال این افراد کنند.

وی اظهار داشت: دولت و مسئولان مربوطه باید در این زمینه بحث‌های کارشناسی انجام داده و فکری به حال اشتغال و معیشت ورزشکاران کنند؛ همچنین لازم است به منظور حل این مسأله، منابعی را پیش‌بینی کرده و در اختیار آنها قرار دهند و مجلس نیز باید کمک کند و این مهم نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق و اساسی است.

بدری تصریح کرد: ‌برای جلوگیری از خروج ورزشکاران، باید امتیازاتی که کشورهای خارجی به ورزشکاران کشور می‌دهند در اختیار ورزشکاران داخلی قرار داده شود؛ در چنین حالتی به‌خوبی شاهد خواهیم بود که با عِرقِ وطنی که در بین ورزشکاران وجود دارد، آنها در کشور ادامه فعالیت خواهند داد؛ اما متاسفانه مسئولان، معمولاً زمانی که  ورزشکاران مقامی کسب می‌کنند به استقبال آنها رفته و بعد از یکی دو روز از یادها می‌روند؛ تا زمانی که یک هفته به مسابقات و اردوهای بعدی مانده به آنها توجه می‌شود.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: اگر در زمینه حل مشکلات، معیشت و اشتغال نخبگان ورزشی و علمی در کشور فکر اساسی نداشته باشیم، در آینده‌ای نه چندان دور از کشور فرار می‌کنند چنانچه تاکنون این اتفاق در بسیاری از رشته‌های ورزشی از جمله کشتی و تکواندو و ... افتاده است.

مسئولان نسبت به تأمین شرایط و امکانات برای نخبگان ورزشی مقید باشند

عضو فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به خروج برخی ورزشکاران و قهرمانان از کشور و به تابعیت در آمدن آنها به کشورهای دیگر، وضعیت کنونی رشته تکواندو را حاصل عدم تعامل حوزه ریاست، فدراسیون و ورزشکاران دانست.

احسان قاضی زاده هاشمی

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به خروج برخی ورزشکاران و قهرمانان از کشور و به تابعیت درآمدن آنها به کشورهای دیگر، گفت: متولیان امر علی‌الخصوص فدراسیون‌ها باید نسبت به تأمین شرایط و امکانات مناسب برای افراد نخبه و برتری که قهرمان ملی هستند، مراقبت داشته باشند.

نماینده مردم فریمان، سرخس و احمدآباد و رضویه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اتفاقی که در تکواندو افتاد حاصل عدم تعامل حوزه ریاست، فدراسیون و ورزشکاران بود؛ لذا نباید گذاشت این اتفاق در جای دیگری تکرار شود چراکه ابعاد روانی دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه در این حوزه وزارت ورزش باید بیشتر مداخله کند، افزود: در حال حاضر در کمیته ملی المپیک، کمیته‌ای به اسم اخلاق و صیانت از قهرمانان ورزشی داریم که این حوزه باید نقش بیشتری ایفا کرده و این کار را الزاما به فدراسیون‌ها و یا حتی مربیان واگذار نکند.

قاضی‌زاده تصریح کرد: انتظار می‌رود حوزه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک علی‌الخصوص در این حوزه‌ها بیشتر ورود کند؛ به عنوان مثال به استقبال خانمی که قهرمان شطرنج بودند، نرفتند درحالیکه اقدام این بانوی ورزشکار، کار شایسته‌ای بود و چه خوب می‌شد در همان روز که به ایران آمد، مسئولان به استقبال وی می‌رفتند.

عضو فراکسیون ورزش مجلس در پایان گفت: حوزه قهرمانی ورزش در کشور صرفاً فیزیکی نیست و بحث اعتقادی و روانی که روی قهرمانی اثر ذهنی می‌گذارد، ماندگار خواهد بود.

مسائل تیم ملی تکواندو باید آسیب شناسی شود/ لزوم ترجیح نخبه‌گرایی به سلایق شخصی در فدراسیون

عضو فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به اینکه باید شرایط حضور نخبه‌های ورزشی کشورمان در تیم‌های ملی فراهم شود، گفت: باید در رشته تکواندو آسیب شناسی انجام شود تا بتوان مشکلات کنونی را رفع کرد.

همایون یوسفی

همایون یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اینکه هم اکنون بسیاری از نخبه‌های ورزشی کشورمان به خارج از کشور مهاجرت می‌کنند، گفت: این مهم زنگ خطر جدی برای عرصه ورزش کشورمان محسوب می شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایران اسلامی یکی از قدرتمندترین کشورها در عرصه ورزش تکواندو است، اظهار کرد: متاسفانه در این رشته ورزشی نیز شاهد خروج نخبه‌های ورزشی از کشورمان هستیم؛ به عنوان مثال سرمربی سابق تیم ملی تکواندو کشورمان برای چندمین بار به عنوان برترین مربی جهان در این رشته انتخاب شده ولی هم اکنون در کشور جمهوری آذربایجان مشغول به فعالیت بوده و نتایج خوبی هم در المپیک 2016 ریو برزیل کسب کرد در حالی که داخل کشور به این ظرفیت نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه در چند سال گذشته این رشته ورزشی نتوانسته به افتخارات مناسبی دست یابد، ادامه داد: عملکرد تیم کشورمان در مسابقات المپیک 2016 ریو برزیل مناسب نبود و اخیراً نیز ورزشکاران در مسابقات جهانی هم نتوانستند جایگاه واقعی خودشان را نشان دهند.

یوسفی با اشاره به اینکه باید رشته های مختلف ورزشی آسیب شناسی شوند تا بتوان مشکلات را رفع کرد، افزود: در رشته تکواندو نیز مسئولان بعد از مسابقات المپیک چنین اظهار نظری را کردند اما در واقع اتفاق خاصی رخ نداد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در عرصه‌های ملی نباید نگاه سلیقه‌ای داشت و توجه به منافع ملی امری مهم تلقی می‌شود، تصریح کرد: باید شرایط حضور نخبه‌های ورزشی کشورمان در تیم‌های ملی فراهم شود و حمایت از این افراد نیز وظیفه همه مسئولان است.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: امیدوارم با توجه به تغییر بدنه وزارت ورزش و جوانان، توجه خاصی به ظرفیت‌های ورزشی صورت بگیرد تا علاوه بر جلوگیری از خروج نخبگان، زمینه فعالیت و اشتغال این افراد در داخل کشور فراهم شود تا شاهد کسب موفقیت‌های روز افزون در میادین بین‌المللی باشیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین